20. september 2019
Det er tæt på umuligt at opdrive et ledigt sommerhus i juli - og campingpladserne oplever også fyldte gæstebøger. Netop derfor er det vigtigt, at vi får arbejdet målrettet med at få spredt turisterne ud, så turisterne får lyst til at besøge os i august eller september, hvor der er bedre plads, skriver Martin HH Bender. 	                                                                                                                                                                                                                                                   Foto: Kenn Thomsen
gallery icon

Se billedserie

Det er tæt på umuligt at opdrive et ledigt sommerhus i juli - og campingpladserne oplever også fyldte gæstebøger. Netop derfor er det vigtigt, at vi får arbejdet målrettet med at få spredt turisterne ud, så turisterne får lyst til at besøge os i august eller september, hvor der er bedre plads, skriver Martin HH Bender. Foto: Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kronede dage forude for Sjællands turisme

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kronede dage forude for Sjællands turisme
Debat - 21. august 2019 kl. 13:11
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Martin HH Bender, direktør, VisitSydsjælland-Møn A/S

»Tag til Costa Kalundborg, hvor de slanke palmer står« sang Shu-bi-dua tilbage i 1985 i hittet »Costa Kalundborg«.

Da sangen kom frem, var der nok ikke ret mange, der havde forestillet sig, at Danmark ligefrem skulle blive et turistmål, som gæsterne valgte til på grund af vejret - men nu er vi faktisk nået dertil, hvor turisterne fravælger Sydeuropa, fordi det simpelthen er blevet for varmt.

Se bare på den netop overståede sommerferie-periode, hvor turisterne i Paris blev udsat for 42,6 grader - og hvor der blev sat nationale varmerekorder i England, Tyskland, Holland, Belgien og Luxembourg.

En analyse fra VisitDenmark viste for nyligt, at tyskernes interesse for at holde ferie i Danmark aldrig har været større. Og hvad der måske er endnu mere bemærkelsesværdigt, så har tyskerne fået øje for de herligheder, som vi har at byde på her på Sjælland. I hvert fald viste analysen, at tyskernes interesse for Østdanmark er større end interessen for den danske vestkyst.

Så Sjællands turisme-erhverv har gode kort på hånden. Og endnu bedre bliver det, når Femern Bælt-forbindelsen åbner.

En fast forbindelse vil gøre det endnu lettere for den tyske familie fra Berlin eller Dresden at nå frem til vores dejlige strande, spændende attraktioner og smukke natur. I min optik er den faste forbindelse over Femern Bælt nøjagtig den »game-changer« der kan betyde, at turismen på Sjælland kan rykke og begynde for alvor at konkurrere med vestkysten, når det gælder om antallet af turist-overnatninger. Jamen, hvorfor er antallet af turister overhovedet vigtigt, tænker du? Det handler om, at turisterne bruger penge, når de besøger os. Det betyder igen, at der bliver skabt investeringer og lokale arbejdspladser.

Udsolgt i højsæsonen
Men træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen, og der er da også en del faktorer, som vi i turisterhvervet er nødt til at have fokus på. Udfordringen er, at der allerede mange steder i det sjællandske turisterhverv er totalt udsolgt i højsæsonen. Det er tæt på umuligt at opdrive et ledigt sommerhus i juli - og campingpladserne oplever også fyldte gæstebøger.

Netop derfor er det vigtigt, at vi får arbejdet målrettet med at få spredt turisterne ud, så turisterne får lyst til at besøge os i august eller september, hvor der er bedre plads, og ikke i juli, hvor der i forvejen er mange gæster.

Noget af den indsats kan vi forsøge at påvirke ved hjælp af markedsføring, men i sidste ende kræver det også, at butikker, restauranter, attraktioner og overnatningssteder er klar med åbne døre, også selv om vi er lidt uden for højsæsonen.

Hvis turisterne blot bliver mødt med et skilt om, at forretningen er lukket for sæsonen, så er vi lige vidt, og så ender Sjælland som en rasteplads, mens turisterne fortsætter rejsen og kører videre til de destinationer, der har forstået, at gæsterne vil have oplevelser, overnatning og service i hele sommerhalvåret.

Vi har brug for flere festivaler, markeder, sportsarrangementer og andre events, fordi de fungerer som magnet for gæsterne, og så skal de vel at mærke ikke ligge i skolernes sommerferie.

Samtidig må vi i erhvervet blive bedre til at hæve kvaliteten. Danmark er ikke et billigt ferieland, og derfor skal vores produkter og service også være i top. Det kræver en bredspektret indsats - lige fra kompetenceløft af medarbejderne til noget så simpelt som websider, der også er på engelsk og tysk.

Der er nok at tage fat på.