16. december 2017
Hillerøds nye fremtid bliver sikret i bymidten, og succesen skabes af os alle sammen, når vi vælger at handle lidt mere med hinanden og støtter de andre lokale i deres initiativer, skriver Erik Helmer Petersen.                                                                                                   Foto: Allan Nørregaard
gallery icon

Se billedserie

Hillerøds nye fremtid bliver sikret i bymidten, og succesen skabes af os alle sammen, når vi vælger at handle lidt mere med hinanden og støtter de andre lokale i deres initiativer, skriver Erik Helmer Petersen. Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Hillerøds nye fremtid begynder i bymidten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hillerøds nye fremtid begynder i bymidten
Debat - 04. oktober 2017 kl. 20:05
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Erik Helmer Petersen Direktør for det nye Hillerød ByForum

Over de næste 10 år vil der blive investeret 24 milliarder kroner i Hillerød - det svarer til at bygge en ny Øresundsbro. Befolkningstallet vil vokse med 16 procent, og vi bliver omkring 60.000 indbyggere, hvorved vi rykker op på listen over Danmarks 10 største byer. Det er gode udsigter - helt ud-af-kroppen-gode udsigter. Det er det, alle andre byer drømmer om.

Det er bare ikke nok!
Hvis vi gerne vil have Hillerød til at blive en pulserende by med et blomstrende handelsliv, et spændende kulturliv og en kreativ platform for unge iværksættere, der hele tiden skaber nye moderne virksomheder, skal vi gøre noget mere. Ellers vil de kommende tilflyttere blot tage bilen ad den nye motorvej og køre på arbejde og handle et andet sted, og folk udefra vil køre ind til de nye arbejdspladser i Hillerøds udkant og tage direkte hjem igen klokken fem uden i virkeligheden at have været i kontakt med byen.

Moderne mennesker søger mod spændende bymidter, hvor der er caféer og specialbutikker, og hvor de kan finde inspiration, oplevelser og andre mennesker. Samtidig med at vi de kommende 10 år bygger en ny »Øresundsforbindelse« af virksomheder, arbejdspladser og boliger rundt om byen, skal vi derfor skabe en fascinerende bymidte, som matcher den øvrige byvækst og binder Hillerød sammen.

Forudsætningen for at kunne opgradere Hillerøds bymidte er imidlertid, at vi samtidig skaber en bæredygtig lokal økonomi. De mennesker, som investerer og moderniserer huse og bygninger i Hillerød, skal sikres anstændige lejeindtægter, og de erhvervsdrivende, som investerer i nye butikker og aktiviteter, skal kunne se frem til en stabil voksende omsætning. Globalisering med e-handel og elektroniske medier er i den forbindelse en reel udfordring for Hillerøds bymidte - en alvorlig konkurrent.

Når man køber for 1000 kr. på Amazon eller en anden e-handelsbutik, forsvinder stort set alle pengene ud af lokalområdet. De forsvinder formentlig også ud af landet og måske helt ud af Europa. Globaliseringen gør på kort sigt varerne billigere, men på lidt længere sigt suger den både arbejdspladser og kapital ud af lokalområderne.

Flere arbejdspladser
Køber man derimod for 1000 kr. i en lokal forretning, bliver mellem 400 kr. og 700 kr. i byen, i særdeleshed, hvis varerne også produceres lokalt. Det giver flere lokale arbejdspladser, og forretningernes overskud reinvesteres formentlig også i området. Utallige analyser viser samstemmende, at hvis man skaber en stærk lokaløkonomi, cirkulerer pengene tre-fire gange så længe i området og skaber et tilsvarende antal arbejdspladser. Begrebet hedder »local multiplier factor«, og det spiller en stadig større rolle, når byer udvikler deres erhvervsliv.

Denne tendens til at styrke de lokale handlende ses overalt. En by som San Francisco kæmper hårdnakket for at udvikle stadig mere lokal handel og har sit logo, »SFMADE«. Bristol har som flere andre engelske byer med stor succes indført sin egen valuta, Bristol Pounds, som kun kan anvendes i lokale butikker. Den amerikanske demokratiske toppolitiker Bernie Sanders bragte som borgmester i Burlington sin by uberørt igennem finanskrisen, fordi man fulgte den filosofi, som rapporter om lokal økonomi beskriver således: »Burlington-caféen købte sit brød fra den lokale bager, som igen købte sine råvarer fra lokale farmere«. Mens resten af USA gik i depression, fik Burlington (der morsomt nok er på størrelse med Hillerød) skabt et sammenhold, og erhvervslivets økonomi fik en robusthed.

San Francisco er ret kompromisløs over for nationale og globale kædebutikker - de har jurister ansat til at holde kæderne ud af byen. Det, tror vi imidlertid ikke, er den rette vej. Hillerød har en række store kæder, som bidrager til at gøre byen attraktiv og tiltrækker handlende fra vores opland. Hvad, vi derimod satser på, er at skabe et livgivende vækstlag og opdyrke nye muligheder, så unge iværksættere med nye idéer og initiativer får mulighed for at finde fodfæste i byen.

At få dette til at lykkes er ikke gennemførelsen af nogle enkelte programpunkter. Det er afvikling af hundredvis af forskellige aktiviteter, som alle sammen understøtter den samme vision: at skabe en dynamisk bymidte for mennesker og virksomheder i hele Hillerød kommune.

Massiv opbakning
Endelig kommer vi til det måske allerbedste: Lige inden sommerferien etablerede byen i enighed Hillerød ByForum. Det er en ny type organisation, man internationalt kalder for »Town Center Management«, der målrettet arbejder på at udvikle bymidten. Opbakningen til Hillerøds TCM er massiv.

Mens byudviklingsinitiativer normalt ender i kævl og strid mellem en masse parter med særinteresser, så bakkes Hillerød ByForum op af detailhandlen, de liberale erhverv, ejendomsejerne, kulturlivet, de frivillige organisationer og politikerne fra de forskellige partier. Og alle har været med til at betale ind til den fælles udviklingspulje.

To måneder inde i processen har vi altså klaret den måske største forhindring, der normalt bremser sådanne initiativer: Uenighed - for vi er alle enige og har en fælles vision.

Som jeg skrev i starten: Hillerøds nye fremtid bliver sikret i bymidten, og succesen skabes af os alle sammen, når vi vælger at handle lidt mere med hinanden og støtter de andre lokale i deres initiativer.