22. september 2019
Billede
gallery icon

Se billedserie

facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Frivillige skolevenner styrker elevernes læring og trivsel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Frivillige skolevenner styrker elevernes læring og trivsel
Debat - 29. august 2019 kl. 07:42
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Carsten Hogstad, Roskilde
Medstifter af Skolens Venner

For nylig startede 60.000 nye elever i skolen. For de fleste en spændende start med nye oplevelser og venner, men for et mindretal på ca. 11 procent er det en udfordring. Det viser en ny undersøgelse gennemført af SDU (Statens Institut for Folkesundhed) for Egmont Fonden.

Netop dette forhold vil foreningen Skolens Venner med en donation på 1,2 mio. kr. fra Egmont Fonden ændre på ved, at flere børn får en frivillig skoleven. De voksne skolevenner skal bidrage til, at flere børn trives i skolen. Skolens Venner arbejder for, at så mange børn som muligt mærker, at de bliver set og hørt og oplever at få positiv opmærksomhed i skoledagen, så de trives i deres skolestart - uden at det koster samfundet yderligere midler, men blot ved hjælp af de ressourcer, der findes i civilsamfundet.

De frivillige skolevenner består hovedsageligt af pensionister, der kan se et formål og et indhold i pensionisttilværelsen ved at være frivillig i en klasse. Skolevennen er typisk i klasseværelset to-fire timer om ugen og fungerer som en ekstra voksen, der »giver en hånd med« i klassens aktiviteter og med tid til at snakke med børnene om deres oplevelser, glæder og bekymringer. Skolevennerne tilbyder et supplement til den lærerstyrede undervisning ved med deres personlighed at skabe større voksenkontakt i klasser med stadig flere elever og dermed mindre tid for lærerne til den enkelte elev. Skolevennen giver tryghed og nærvær, som skaber grobund for selvværd og læringslyst hos børnene, især hos de nævnte udfordrede elever, så de forhåbentlig udvikler mere tro på egne evner. Skolevennerne får til gengæld glæde og indhold i tilværelsen ved at engagere sig i lokale børns trivsel og læring.

Supplement til undervisningen
Fordi skolevennerne ikke indtager en lærerrolle, men som nævnt »kun« er et supplement til lærerens undervisning, støtter Danmarks Lærerforening og Skolelederforeningen Skolens Venner, da organisationerne har indset, at brugen af skolevenner i klasserne for alle parter er en klar win- win- situation.

Skolens Venner sætter særlig fokus på indskolingen, selv om foreningen har skolevenner på alle klassetrin, fordi grundlaget for børns skolegang og uddannelsesliv dannes tidligt. Det viser en ny analyse, som VIVE (Det nationale forsknings- og analysecenter for velfærd) har lavet for Egmont Fonden af 5000 børns trivsel ved skolestart. Heraf fremgår det, at børn, der har trivselsproblemer eller på anden måde er sårbare, når de starter i skole, klarer sig generelt dårligere senere i deres uddannelsesforløb - og at jo flere udfordringer elever har ved skolestart, jo højere risiko er der for, at de ikke gennemfører en ungdomsuddannelse.

Skolens Venner fik i 2018 1,1 mio. kr. af Trygfonden til at udbrede konceptet og udarbejde en evidensbaseret undersøgelse af værdien af frivillige skolevenner i klasserne samt undersøge de frivilliges motivation for at påtage sig arbejdet som skoleven. Rapporterne foreligger sidst på året. Formålet med den nye donation fra Egmont Fonden er at opbygge en robust og økonomisk bæredygtig organisation og skalering af foreningen, så den løbende kan tilpasse sig skoler, lærere og elevers ønsker og behov.

Fondenes donationer har gjort det muligt for Skolens Venner at ansætte en sekretariatsleder - tidligere leder af »De frivilliges Hus« i Gladsaxe Kommune - som sammen med projektkoordinatoren og bestyrelsen skal føre foreningen ind i fremtiden.

Pt. er der lokalafdelinger i syv kommuner, serviceret og supporteret af landsforeningen. Den største lokalforening er Roskilde-afdelingen med omkring 45 aktive skolevenner på otte af de største skoler i Roskilde by. Desuden er der lokalafdelinger i Hørsholm, Gentofte, Gribskov samt Silkeborg og Hjørring med tilsammen ca. 60 skolevenner.

Skolens Venner er endnu i sin vorden, men håber i løbet af de næste år at kunne udbrede konceptet til kommuner i hele landet og fremover blive en integreret del af den gode skole(start) i Danmark.