4. august 2020
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Fokuseres der på de rigtige ansvarlige?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fokuseres der på de rigtige ansvarlige?
Debat - 09. januar 2020 kl. 13:50
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Banekaos
Af Bo C. Christiansen,

pendlerrepræsentant for Lille Syd,

Sallevvej 39, Havdrup

Det er de fleste bekendt, at der i øjeblikket er et voldsomt kaos i forhold til jernbanedriften, specielt infrastrukturelt, men også materielmæssigt. Eksempelvis forsinkelse af det nye signalsystems igangsættelse i Østdanmark, tre måneders forlængelse af anlægsarbejdet på Sydbanen, manglende driftsklart materiel til Ny Bane (København-Ringsted), manglende opgradering af Ringsted Station til at håndtere den øgede trafikmængde, færre tog via Roskilde og Høje Taastrup, problemer med skinnerne på Østbanen, ingen forbindelse mellem Næstved-Køge og Køge Nord og udfordringer med skiftetider mellem bus og tog.

Pendlerne er dem, der er hårdest prøvede i alt dette, det siger næsten sig selv. Medierne har opdaget det, og indtil flere politikere prøver også at råbe op, men lige lidt hjælper det umiddelbart. De fleste peger på Banedanmark, DSB, Region Sjælland og Movia som de ansvarlige for problemerne. Specielt Banedanmark har været udpeget som hovedansvarlig.

Det tankevækkende er, at problemerne har været konstante eller stigende igennem tiden - selv med skiftende transportministre af forskellig politisk observans. Når man ser på, hvad der strategisk arbejdes ud fra, så er det slående, at det er trafikplanen for den statslige jernbane, der lægger rammerne for betjeningen af stationerne i Danmark. Denne plan er udarbejdet af embedsmænd og er ikke politisk styret.

Der hvor hele koordineringen imellem de statslige styrelser, trafikoperatørerne og politikerne, ligger, er i departementet. Det tankevækkende er, at det på intet tidspunkt har været i søgelyset. For om nogen må det være i departementet, at man har det fulde overblik over samspillet mellem parterne og ambitionerne for den danske kollektive trafik.

Når man ser på organiseringen af departementet, så burde den øverste ledelse her, Jacob Heinsen, jo vide alt om problemerne med at få enderne til at mødes. Departementschefen har siddet der siden 2007, altså før beslutning om nye signaler. Man kan derfor stille spørgsmålet, om ikke den øverste ansvarlige ledelse, siden signalprogrammet skulle besluttes, har været med inde over, når Banedanmark har skullet ændre tidsplaner, og hvad har dens rolle været i, hvordan man har ønsket ansvarsfordelingen til at være mellem hvem der beslutter, hvilke indstillinger, som politikerne har fået? Det må antages, at departementet har forhåndsgodkendt indstillinger for opgradering af Ringsted Station, for det er Banedanmark, der skal stå for udrustningen af alt rullende materiel med nyt signaludstyr i stedet for operatørerne selv, og som har forhåndsgodkendt prioritering af anlægsopgaverne på jernbaneområdet.

Det kunne derfor efter min bedste overbevisning være relevant at være kritisk over for det styrende led, der forbinder alle udfordringerne på baneområdet, og stille de kritiske spørgsmål: hvor meget har været besluttet og eller ændret i departementet? Hvor meget har det vidst undervejs, og ikke mindst hvad har det gjort for at fremme en god håndtering af koordinering imellem styrelser og operatører på baneområdet?

Sundhedsstyrelsen opfordrer nu til at man bruger mundbind i myldretiden: Synes du det er en god idé?