20. juni 2018
Den faste forbindelse over Femern er en 18 km lang sænketunnel med en tosporet jernbane og en firesporet motorvej. I alt 3,2 millioner tons beton, der vil ændre hele Skandinaviens infrastruktur. Med den nye forbindelse kan turen København-Hamborg køres på to en halv time med tog. I dag tager det fire en halv time, skriver Freddy Blak.                                                                                                                                                                        Illustration: Femern A/S
gallery icon

Se billedserie

Den faste forbindelse over Femern er en 18 km lang sænketunnel med en tosporet jernbane og en firesporet motorvej. I alt 3,2 millioner tons beton, der vil ændre hele Skandinaviens infrastruktur. Med den nye forbindelse kan turen København-Hamborg køres på to en halv time med tog. I dag tager det fire en halv time, skriver Freddy Blak. Illustration: Femern A/S
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Femern-tunnellen er en ny chance for Sjælland og øerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Femern-tunnellen er en ny chance for Sjælland og øerne
Debat - 07. marts 2018 kl. 14:24
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Freddy Blak Medlem (S) Regionsråd Sjælland

Første spadestik til Femern-forbindelsen er rykket meget tættere på. Det bliver et byggeri, der får stor betydning for beskæftigelsen på Lolland-Falster og Sydsjælland de kommende år. Et nyt udvalg i Region Sjælland skal sikre, at vi får mest ud af forbindelsen.

For nogle år siden udskrev Region Sjælland en konkurrence. Vi havde fået fremstillet en hvedeøl i anledning af Femern-byggeriet - og den skulle have et navn. Øllen var ganske tæt på at blive døbt »2018«. Det var vel at mærke det år, vi regnede med, at tunnellen stod færdig.

Nu ender det med, at 2018 bliver året, hvor de tyske myndigheder endeligt godkender etableringen af den faste forbindelse. Jeg har som byrådsmedlem, Europa-parlamentsmedlem og nu regionsrådsmedlem fulgt processen. Jeg har været med til at skabe engagement om forbindelsen, og jeg har oplevet begejstringen over det kommende byggeri forsvinde igen, da der ikke skete noget. Men det gør der nu.

Vil skabe vækst
Den faste forbindelse over Femern er en 18 km lang sænketunnel med en tosporet jernbane og en firesporet motorvej. I alt 3,2 millioner tons beton, der vil ændre hele Skandinaviens infrastruktur. Med den nye forbindelse kan turen København-Hamborg køres på to en halv time med tog. I dag tager det fire en halv time. Godstrafikken kører i dag en omvej på 160 km, når den skal fra København til Hamborg. Den reducerede rejse giver både grønnere transport og en længere rækkevidde for virksomhederne. Med andre ord: Femern-forbindelsen vil skabe vækst i Skandinavien.

Hvis Region Sjællands borgere skal have del i den vækst, som forbindelsen giver, så skal vi bruge de næste 10 år fornuftigt. Ellers risikerer vi, at væksten alene sker i Hamborg og i København, og at vi kun står tilbage med mere trafik.

Vi skal have noget ud af byggeriet. Anlægsarbejdet kommer til at skabe rigtig mange job både i byggebranchen og i de servicevirksomheder, der bliver knyttet til byggeriet. Vi skal sørge for, at det betyder en opkvalificering af både virksomheder og arbejdskraft, som også kan mærkes, når det sidste beton-modul er sat på plads.

Derudover skal vi sørge for at udnytte, at vi ligger i smørhullet mellem Hamborg og København. Her er en transportkorridor tæt på jernbane og motorvej med billige byggegrunde, og dermed muligheder for at starte virksomheder med kun halvanden times kørsel fra to af de største metropoler i Nordeuropa. Det burde være attraktivt for fx logistikbranchen.

Tilsvarende skal vi arbejde for, at der kommer attraktive turistattraktioner til at ligge langs korridoren. Det vil ikke bare få folk til at køre af motorvejen - det kunne blive en attraktion, som kunne få nogle af Københavns mange turister til at køre til Region Sjælland.

Fuldt udbytte
Den faste Femern-forbindelse giver ny udvikling og nye arbejdspladser på Sjælland og øerne. Og forbindelsen er på den lange bane en game changer for udviklingen af hele det sydlige Skandinavien. Skal vi have det fulde udbytte af forbindelsen i Region Sjælland, så skal kommuner og regionen arbejde tæt sammen om at udnytte de muligheder, forbindelsen giver. Eksempelvis omkring tiltrækning af flere turister og nye virksomheder.

Netop derfor har vi i det nye regionsråd besluttet at etableret et udvalg for Femern, Greater Copenhagen og internationalt samarbejde, som bl.a. skal sikre, at vi i Region Sjælland får fuld udbytte af forbindelsen.

Freddy Blak er formand for Udvalget for Femern Bælt, Greater Copenhagen og Internationalt samarbejde i Region Sjælland.