20. januar 2021
I vinterhalvåret kan der ikke tankes D-vitamin op fra solen. Men fra en række fødevarer som laks og æg kan der hentes masser af D-vitamin.
I vinterhalvåret kan der ikke tankes D-vitamin op fra solen. Men fra en række fødevarer som laks og æg kan der hentes masser af D-vitamin.
Foto: Ekaterina Markelova/Shutterstock
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Fødevarestyrelsen anbefaler D-vitamin i hele vinterhalvåret

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fødevarestyrelsen anbefaler D-vitamin i hele vinterhalvåret

Mange, der ikke tager D-vitamintilskud, oplever mangel på vitaminet om foråret, viser undersøgelse.

Opdateret 21. december 2020 kl. 13:19
Danmark - 21. december 2020 kl. 12:52
Af Ritzau

Det er en god idé for alle voksne og børn over fire år at tage tilskud af D-vitamin i vinterhalvåret fra oktober til april.

Sådan lyder de opdaterede anbefalinger fra Fødevarestyrelsen mandag. Det skriver styrelsen i en pressemeddelelse.

Samtidig anbefales forældre at give deres små børn D-vitamin hele året, indtil barnet fylder fire år.

Hidtil har den anbefaling kun været gældende, indtil barnet fyldte to år.

Top 10 over mad med D-vitamin
Lever
Laks
Ål
Røget torskerogn
Ørred
Æg (æggeblommer)
Mejerivarer, fx. smør og mælk
Oksekød og svinekød
Kyllingelår
Champignon
Kilde: Apotekeren.dk
Hver femte dansker har D-vitaminmangel

De nye anbefalinger kommer i forlængelse af en undersøgelse foretaget af Kræftens Bekæmpelse i 2018.

Undersøgelsen viser, at knap hver femte dansker, der ikke tager vitamintilskud, har D-vitaminmangel om foråret.

Voksne og børn op til fire år anbefales et kosttilskud på 5-10 milligram D-vitamin i vinterhalvåret, mens gravide og småbørn over to uger anbefales 10 milligram hele året.

Personer over 70 år og personer i plejebolig uanset alder anbefales en dosis på 20 milligram. Det gælder ligesom med børn og gravide også hele året.

Mangel på D-vitamin kan svække knogler og muskler. Vitaminet er særdeles vigtigt for at kroppen kan optage calcium i tarmene.

Hvis man har mangel på D-vitamin kan det føre til nedsat optagelse af calcium, som hos børn i værste fald kan resultere i engelsk syge, såkaldt rachitis.

Hos voksne kan mangel på D-vitamin påvirke skelettet og øge risikoen for knogleskørhed i alderdommen.

Derudover kan mangel på D-vitamin også føre til nedsat muskelstyrke.

Er det en god idé at indføre bøde eller straf, hvis man ikke vil gå i isolation efter en udlandsrejse?