23. februar 2020
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: FAKTA: Reform har foreløbig haft en begrænset effekt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

FAKTA: Reform har foreløbig haft en begrænset effekt

Flere timer i dansk og matematik har ikke løftet de danske elever, lyder det i evaluering af skolereform.

Danmark - 17. januar 2020 kl. 22:49
Af Ritzau
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

En afsluttende evaluering af skolereformen fra 2014 konkluderer, at reformen endnu ikke er slået helt igennem på landets folkeskoler.

Læs her nogle af de andre konklusioner fra evalueringen:

* Der er endnu ikke overordnede tegn på, at reformen har haft positiv betydning for elevernes faglige resultater.

arrow Læs også: Skoleledere vil give omstridt reform mere tid til at virke

- Ved afgangsprøverne i 9. klasse er resultaterne i dansk og matematik faldet lidt fra 2012 til 2018, men er dog næsten konstante.

* Flere undervisningstimer i dansk eller matematik efter reformen gør heller ingen væsentlig forskel for de faglige resultater i de nationale test i 6. klasse og i afgangsprøverne i 9. klasse.

- Før reformen viste undersøgelser, at flere fagtimer havde en positiv betydning for elevernes resultater. Det er ikke fortsat efter reformen.

* Elevernes trivsel er som helhed dalet en smule i perioden 2014-18.

- I udskolingen (fra 7.-9. klassetrin) er andelen af elever med høj trivsel 58 procent i 2018, hvilket er 3 procentpoint lavere end i 2014.

- Blandt eleverne på mellemtrinnet (fra 4.-6. klassetrin) giver 63 procent udtryk for et højt niveau af trivsel, hvilket er 2 procentpoint lavere end i 2014.

* Selv om trivslen er dalet lidt, har elevernes engagement i undervisningen været stabilt i perioden 2014-2018 på både mellemtrinnet og i udskolingen.

- For elever på mellemtrinnet er 43 procent i høj grad engageret i undervisningen i 2018. Det samme gælder for 33 procent af eleverne i udskolingen.

* Endelig er det endnu ikke lykkedes at give specielt de mere udfordrede elevgrupper et fagligt løft i perioden efter reformen 2015-2018 sammenlignet med øvrige elever.

Kilde: Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Vive.

arrow FAKTA: Skolereform skulle give dygtigere elever
17. januar 2020 kl. 22:29 Opdateret: kl. 22:30
arrow Rapport: Elever er ikke blevet dygtigere af folkeskolereform
17. januar 2020 kl. 21:28 Opdateret: kl. 21:30