25. september 2021
Fanek Bajalan med et lille udvalg af Mosh-produkterne. Det er fyldte dadler med henholdsvis hindbær og passionsfrugt. Foto: Allan Nørregaard
gallery icon

Se billedserie

Fanek Bajalan med et lille udvalg af Mosh-produkterne. Det er fyldte dadler med henholdsvis hindbær og passionsfrugt. Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Succes: Søstre klar til næste kapitel i daddel-eventyr

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Succes: Søstre klar til næste kapitel i daddel-eventyr

Som 21-årig grundlagde Faiza Bajalan »Mosh by Faiza«, der sælger dadler og daddelkonfekt. Nu har hun flyttet produktionen til Allerød.

Opdateret 04. marts 2021 kl. 11:08
Allerød - 04. marts 2021 kl. 06:35
Af Anne-Mette Rasmussen

Faiza Bajalans daddel-eventyr begyndte i moderens køkken, hvor hun startede med at kopiere sin mors opskrift på daddelkugler. Siden blev der eksperimenteret med opskriften, som skulle prøvesmages i en grad, så både den nærmeste omgangskreds og naboen til sidst måtte takke nej til flere daddel-hapsere. Så stillede hun sig op på Birkerød Station og delte smagsprøver ud.

- Der skulle mange forsøg til, før vi endte på den smag, der blev vores første daddelkugle, fortæller Faiza Bajalan.

Det er fem år siden nu, at daddel-idéerne kom væltende, og Faiza var i gang med sit andet semester på CBS, da hun kastede sig over Mosh by Faiza, som hendes daddelvirksomhed hedder.

- Idéen til at kuglerne skulle pakkes ind i chokolade, fik jeg en dag, jeg stod og ventede på bussen til CBS. Så vendte jeg bare om og gik hjem for at prøve at dyppe dem i chokolade. Så jeg kom ikke i skole den dag, siger hun og griner.

Trods det sideløbende arbejde med dadlerne, gennemførte hun sit studie i europæisk business.

Og så snart det var afsluttet, kastede hun sig over dadlerne på fuld tid og åbnede en butik med daddel-lækkerier i Torvehallerne i København.

Sortimentet blev udvidet betragteligt, og i dag er daddelkuglerne skiftet ud med daddelbrød og fyldte dadler i mange smagsvarianter, daddelgifler og dadler uden fyld.

Måtte flytte fokus

Faiza Bajalan sidder og fortæller i nye lokaler på Solvang. For det sidste år i Torvehallerne var svært på grund af corona, og nøglerne til forretningen er netop blevet afleveret igen.

Nu er produktionen flyttet til Allerød, hvorfra Mosh by Faiza i stedet fokuserer på online-salg og forhandleraftaler.

- Vores webshop trængte til at blive relanceret, og corona gav os sparket i rumpetten til at få det gjort, så det var nok meget godt, siger Faiza Bajalan, der kunne se den nye webshop gå i luften den 1. december.

Ved siden af hende sidder hendes lillesøster Fanek Bajalan, der også er involveret i forretningen, samtidig med at hun læser produktionsteknologi på Københavns Erhvervsakademi.

- Der er sket mange ting indenfor kort tid. Men den største omvæltning har nok været at gå fra produktionslokaler på 30 kvadratmeter til de 280, vi har her. Der er lidt mere at holde styr på, men det giver også mulighed for at tage flere og større ordrer, siger hun.

Frugt med traditioner

Faiza og Fanek er begge født i Irak og kom til Danmark i 2000, da de var henholdsvis seks og tre år gamle. De er vokset op med dadler som en naturlig del af deres kost.

- Vi har spist dadler hele vores liv hjemme hos os. I Irak har alle familier en daddelpalme i haven. Det er som at have et æbletræ i en dansk have. Min morfar havde en frugtplantage, hvor der også var en daddellund, og min mor har altid lavet sine egne daddelkugler, småkager med dadler og den slags, siger Faiza Bajalan.

Lillesøster Fanek tilføjer, at dadler i hjemlandet er lig med traditioner.

- Når der er en, som har født, kommer man med en kasse dadler, og det gør man også, når der er nogen, som dør. Man spiser dem til bryllupper. Dadler er en del af så mange traditioner i Irak, siger hun.

Derfor er søstrenes forhold til den søde spise helt anderledes end mange danskeres. I Danmark har dadlerne i mange år været forbundet med julen, hvor de er blevet sat på bordet i en halvtør udgave mast sammen i en lille trækasse.

Måtte tigge om at smage

På grund af danskernes anstrengte forhold til dadlen har en af de største opgaver i opstarten af virksomheden været at informere om den ældgamle frugt, som nogle kalder superfood. Og det krævede knofedt.

- Vores udgangspunkt var at prøve at få folk til at lægge deres billede af dadler lidt på hylden og prøve at smage det igen. Men det var ikke nemt. I begyndelsen skulle jeg næsten tigge folk om bare at smage på mine ting. Når de så gjorde det, syntes de alligevel, at det var godt, så vi har fået omvendt mange, siger Faiza, der joker med, at hun i butikken i Torvehallerne kunne lugte en daddelkritiker på lang afstand.

Dér midt i hjertet af København mødte de mange, som sagde, at de ikke kunne lide dadler. Når de så fik lov til at smage, syntes de alligevel, det var lækkert og købte nogle med hjem.

- Manges reaktion, når de smager vores daddelprodukter, er: »Det smager ikke af daddel«. Men jo, det gør det. Det er bare ikke de dadler, som folk er vant til, siger Fanek og tilføjer:

- En stor del af vores rejse har været at skulle omvende folk, og det er en mega fed følelse, når det lykkes.

Fri os fra fordomme

Selvom der findes 300 navngivne daddelsorter og mere end 1000, når man tæller de unavngivne med, har det altså ikke været en hofspise hos danskerne.

- Dengang vi begyndte, var dadler noget af det mest usexede, og der var stort set kun to grupper af mennesker, som spiste dem. Den ene var sundhedsfanatikerne, som udelukkende spiste dem, fordi de var sunde, uden at tage stilling til, hvordan de smagte. Den anden var mormødrene, der spiste dadlerne, som de var, siger Faiza Bajalan, der er stødt på mange fordomme om dadler blandt danskerne.

Blandt andet at de er klistrede, snaskede og ikke smager af noget.

- Jeg skrev alle folks fordomme om dadler ned, og så prøvede jeg at lave noget, der var det modsatte af det, fortæller Faia Bajalan, der som sit allerførste produkt lavede en daddelkugle.

Betaler folk for det?

Idéen til den fik hun, da hendes mor en dag kom hjem med noget daddelkonfekt, hun havde købt i et supermarked.

- Vi spiste det begge to, og ingen af os kunne rigtig definere, hvad det var. Det var som om, det smuldrede i munden, når man tog en bid. Det havde en meget lang ingrediensliste og en underlig lys brun farve, som dadler ikke har. »Betaler folk virkelig for det her?«, spurgte vi os selv, og så gik vi på jagt i alle dagligvareforretninger for at se udvalget af daddelprodukter, siger Faiza.

Resultatet var nedslående. Udvalget var lille og kedeligt.

- Det, syntes vi, var synd. For dadler har bare så meget mere at byde på. Derfor blev missionen at gøre dadler til et tilvalg, fordi de er super lækre, fortæller hun.

I dag er Danmark nået meget længere, når det kommer til dadler, mener Faiza Bajalan.

Supermarkederne har fået et større udvalg, og det har været med til at udvide folks bevidsthed. Hun håber, at det også kan få kunderne til at gå på jagt efter bedre kvalitet.

Vokseværk

Siden begyndelsen ved mors køkkenbord i 2015 har virksomheden haft vokseværk. Produktionen blev først flyttet fra køkkenet i Birkerød til en lille tilbygning, hvor der blev indrettet et decideret produktionskøkken. Og nu er Mosh by Faiza altså rykket videre til endnu større lokaler i Allerød.

Medarbejderstaben er også vokset. Fra at være stort set alene om projektet med mor og lillesøster på sidelinjen, skal Faiza i dag sætte syv stole frem, når medarbejderne samles.

Og samarbejdet mellem de to søstre kører som smurt. Faiza prdoucerer og produktudvikler, mens Fanek sidder mest bag computeren.

- Det er det, vi hver især bedst kan lide, så vi supplerer hinanden godt, siger Fanek og tilføjer:

- Jeg tror ikke, der er nogen, der ved mere om dadler, end min søster.

De to udelukker ikke, at de på et tidspunkt åbner en butik, som de kan sælge deres produkter fra, igen.

- For det er en helt anden oplevelse at kunne møde vores kunder og fortælle om vores produkter, siger Fanek Bajalan.

Mere personligt

Men lige nu er det altså webshoppen og så små forhandlere, som de satser på.

Mosh by Faizas sager bliver blandt andet solgt hos Vogelius i Birkerød, og det har indtil videre været en stor succes.

- Hun sælger vores produkter som varmt brød. Vi elsker de små forhandlere, fordi det er lidt mere personligt, så vi har lige nu følere ude flere steder, siger Faiza Bajalan.

Det er også muligt at købe de søde sager i de fleste af Irmas forretninger. Det er en måde at komme ud til en større gruppe mennesker, ligesom webshoppen.

- Nu kan man også få fat i vores produkter, selvom man ikke bor i København, siger Fanek Bajalan.

Stemmer du til kommunalvalget i år?