20. januar 2021
Flyvestation Værløse, herkan man cykle - og cykle stærkt. Foto: Tobias Markussen
gallery icon

Se billedserie

Flyvestation Værløse, herkan man cykle - og cykle stærkt. Foto: Tobias Markussen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Motionstræning og fitness er rykket ud i skovene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Motionstræning og fitness er rykket ud i skovene

Brug hovedet, kroppen og naturen, lyder opfordringen fra skovrider Kim Søderlund. Her kommer han med forslag til, hvordan man kan få afløb for sin motionstrang ude i naturen

Albertslund Posten - 29. december 2020 kl. 06:47

Nu, hvor vi har hygget os i julen med mad og afslapning, melder behovet sig helt naturligt for at stramme op og gøre noget aktivt. Vi får lyst til at røre os og måske komme i bedre form. Men med corona er motionscentre og idrætsklubber jo lukket ned, og det kan måske være svært at komme i gang - så hvad kan du nu gøre?

Heldigvis er naturen altid åben og her er der masser af muligheder for at dyrke motion, træne smidighed og blive stærk og sund.

Fitness erstattet af skoven

Skovrider Kim Søderlund fra Naturstyrelsen oplever på sine ture rundt i skoven, at rigtigt mange har erstattet fitnesscentrene med naturen.

"Her er plads til alle, og jeg kan se, at det er alle mulige slags idræt og motion, der nu er flyttet ud i naturen. Jeg synes, at det er dejligt at se, at vi er opfindsomme, når der er behov for det, og faktisk er vi jo netop tilpasset til at leve i naturen og træne vores kroppe her.

"Naturligvis kan man tage en løbetur eller cykle rundt, men tænk også på, at næsten alt det, du kan lave i et motionscenter, kan du også lave i naturen Selvfølgelig er der undtagelser som eksempelvis bowling, men de er heldigvis få!" siger Kim Søderlund.

Når man dyrker motion i det fri, behøver man naturligvis ikke tænke så meget i at holde afstand, da der her er rigtig god plads.

Som en ekstra bonus ved at dyrke idræt i naturen får man både et bedre fysisk velvære, og også et stærkt forbedret mentalt velvære, idet man får en masse sanseindtryk, mærker vejret og får en masse frisk luft.

Lav naturfitness

Naturfitness kræver kun, at man bruger hovedet og naturen for at blive inspireret.

Man kan f.eks. bruge en træstamme til at øve balancegang, til at lave armbøjninger ved, til at springe over, til at lave stepøvelser og til ..., ja til en masse forskelligt, som man selv kan opfinde. Man kan udfordre andre til at gøre det samme, konkurrere på tid eller på afstand og udholdenhed. Bare brug fantasien og kroppen. Hvis man vil have lidt inspiration til Naturfitness, ligger der en masse gode forslag på Naturstyrelsens hjemmeside.

"Man kan dyrke naturfitness i de fleste skov- og naturområder - der behøver ikke være anlagt en særlig bane til det. Naturfitness er for både unge og gamle, og det kan være et godt supplement til en gå- eller løbetur. Man kan sprinte mellem træstammer, løfte vægte, lave gentagelser og måle tid i forhold til, hvor god ens fysiske form er, og man kan konkurrere med andre, ligesom man kan lave det til en del af oplevelsen, at de andre også skal finde på udfordringer og opgaver!", forklarer Kim Søderlund.

Det kræver ikke de store forberedelser - man tager bare ud i skoven, i parken eller på stranden og kigger efter de naturlige elementer, der kan bruges som redskaber til fitnessøvelser og det kan selvfølgelig også være et godt supplement til en gå- eller løbetur.

Hvis man ønsker en særlig fysisk udfordring kan man prøve Skodsborg Fitness Track med 25 forhindringer og løberute imellem. Find den på Udinaturen.dk

Den lange tur

"På Amager findes i den lange "Amarmino" afmærkede på cirka 27 kilometer, hvor man i ro og mag kan gå og lade tankerne flyve og lade sig mentalt op til senere at skulle sidde inde, og være i sit eget selskab. Ligeledes har vi de mange kilometer asfalt på Flyvestation Værløse, hvor det er ideelt at cykle og cykle stærkt, ligesom en tur på rulleskøjter her kan blive en fantastisk oplevelse med fart og rigtig god plads.

Tag hensyn

Når man dyrker motion i naturen, så skal man huske at tage hensyn til dyr og planter samt de andre brugere, som f.eks. er ude i naturen for at nyde naturens stille ro. Derfor sænk farten, når du møder andre, og sæt først farten op igen, når der ikke er andre. Opfat det som impulstræning, som jo i den grad er sundt og styrkende. Så brug naturen og brug krop og hoved!", slutter Kim Søderlund.


KONTAKT OS

Er det en god idé at indføre bøde eller straf, hvis man ikke vil gå i isolation efter en udlandsrejse?