27. januar 2021

Finn Zinckernagel følger nøje med i vindmøllesagen og er godt tilfreds med den seneste udvikling.
Foto: Thomas Olsen
Kæp i hjulet på vindmøller
Borgere ved Tjørntved slipper måske alligevel for to upopulære kæmpevindmøller.
Wind1, som står får at rejse møllerne, havde i deres udkast til VVM-redegørelsen ellers sagt god for, at møllerne lever op til miljøkravene. Men Sorø Kommune har hyret en uvildig rådgiver til at se nærmere på projektet, og han er ikke enig. I en mail til Sorø Kommune, hvor han redegør for sin undersøgelse, skriver han:
"Den måske vigtigste konklusion er, at projektet ikke kan gennemføres medmindre Gaia vindmøllen ved Saltofte nedtages".
Wind1, som står får at rejse møllerne, havde i deres udkast til VVM-redegørelsen ellers sagt god for, at møllerne lever op til miljøkravene. Men Sorø Kommune har hyret en uvildig rådgiver til at se nærmere på projektet, og han er ikke enig. I en mail til Sorø Kommune, hvor han redegør for sin undersøgelse, skriver han:
"Den måske vigtigste konklusion er, at projektet ikke kan gennemføres medmindre Gaia vindmøllen ved Saltofte nedtages".
En beboer i Saltofte har nemlig en privat mølle, og støjen fra den lagt sammen med to eventuelt nye kæmpevindmøller vil få det samlede støjniveau til at overskride støjgrænsen.
Nyheden vækker glæde hos Finn Zinckernagel, der vil komme til at bo få hundrede meter fra kæmpevindmøllerne.
- Vi er mange mennesker, der er nervøse for, hvad lavfrekvent støj fra møllerne kan få af konsekvenser, så derfor er vi selvfølgelig meget tilfredse med den nye undersøgelse, siger Finn Zinckernagel til DAGBLADET og Sjællandske.
Læs kommentaren fra Sorø Kommune i lørdagens udgave af DAGBLADET Ringsted og Sjællandske.
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her
Aftalepartier holder fast i, at biler skal kunne konfiskeres ved farlig kørsel - uanset om føreren ejer bilen. Er det en god idé?