24. marts 2019
Der ryddes sne på perronen, og DSB er klar til også at rydde sporene for sne, så togtrafikken kan køre videre.
Der ryddes sne på perronen, og DSB er klar til også at rydde sporene for sne, så togtrafikken kan køre videre.
Foto: Jens Wollesen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DSB klar til sne og frost

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DSB klar til sne og frost
Opdateret 24. november 2010 kl. 13:11
Danmark - 23. november 2010 kl. 11:31
Af Camilla Pedersen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk
Sneen er på vej, og den plejer at give store problemer for trafikken Især togene bliver hårdt ramt, men DSB er klar til det hvide vejr.

DSB og Banedanmark følger vejrudsigterne tæt og har etableret et beredskab, der træder sammen, når DMI varsler kraftig fygning og snestorm.

Et af de nyeste tiltag, som Fjern- & Regionaltog iværksatte første gang i vinteren 2009/2010, tager man nu i brug igen. Det handler om at melde aflysninger ud 48 timer i forvejen, når det kan forudses, at kraftigt snefald påvirker trafikken i væsentligt omfang.
Tidlig information virker
Ved at aflyse de gennemkørende tog og nøjes med at køre togene, der standser ved alle stationer, reducerer man ifølge DSB risikoen for kødannelse på strækningen, og det giver ifølge trafikinformationschef Tony Bispeskov kunderne det, de gerne vil have: En køreplan der er til at regne med, selvom sneen har lagt sig som en dyne over Danmark.

- Når trafikken er uregelmæssig, er trafikinformation vores vigtigste værktøj overhovedet, og tidlig information om nødkøreplanerne er et af de tiltag, kunderne virkelig anerkender og giver os ros for, siger trafikinformationschef i DSB, Tony Bispeskov.

Også DSB S-tog opererer med præventive aflysninger, men det er ligesom hos Fjern- & Regionaltog kun et tiltag, man iværksætter ved større snemængder.

- Vi sætter tidligt ind og forsøger at afhjælpe de typiske problemer, vi møder i driften, når det sner og fryser, siger trafikchef i DSB S-tog, René Søndergaard Nøttrup, og fortsætter:

- Et af de største problemer er, at dørene ikke vil åbne og lukke, når sne fra kundernes støvler og sko sætter sig i klemme mellem dørene og dørtrinene. Det har vi sat fokus på i år, hvor vi har bedt alle medarbejderne i driften om at være opmærksomme og hjælpe til med at skrabe sneen væk fra døre og trin, siger han.
Varmer sporskifterne op
Derudover gør DSB en række ting, for at få togene til at køre til tiden i snevejret: Der indkaldes ekstra mandskab til at køre, klargøre og vedligeholde togene, og der sættes orange sneposer på koblingerne, sprøjtes frostvæske i døråbningerne og sættes varme på sporskifterne.
Banedanmark varmer sporskifterne op med el eller gas for at undgå, at fygesneen pakker dem ind. Fyger det rigtig meget, sender Banedanmark, DSB og DSB S-tog mandskab ud for at holde de vigtigste sporskifter fri for sne. Der er dog langtfra mandskab nok til at feje alle sporskifterne, og derfor er Banedanmark nødsaget til at prioritere.

DSB’s lokomotiver og togsæt er udstyret med små sneplove, også kaldet banerømmere, der er i stand til at rydde op til 75 centimeters sne.
Kraftig snefygning kan dog resultere i, at flere meter høje driver lægger sig som en dyne hen over sporene i de åbne landskaber.

I sådanne tilfælde indsætter Banedanmark otte store sneplove, der er placeret på strategiske steder rundt om i landet. Sneplovene, der rydder sne i op til tre meters højde, er monteret på tunge blokvogne og indgår i snerydningstog, som DSB leverer lokomotiver og lokomotivførere til.