21. november 2018
Ifølge Børne- og Skoleudvalgets formand, Nikolaj Bührmann (SF) (bag borgmester Karsten Längerich (V) (tv.) og statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) (th.), har udskolingen i Lillerød succes, fordi, skolen har omlagt understøttende undervisning således, at skolen har timer med to voksne. Det er man ikke opmærksom på i regeringens udspil, mener han. Foto: Allan Nørregaard
Ifølge Børne- og Skoleudvalgets formand, Nikolaj Bührmann (SF) (bag borgmester Karsten Längerich (V) (tv.) og statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) (th.), har udskolingen i Lillerød succes, fordi, skolen har omlagt understøttende undervisning således, at skolen har timer med to voksne. Det er man ikke opmærksom på i regeringens udspil, mener han. Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Udvalgsformand kritiserer folkeskoleudspil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Udvalgsformand kritiserer folkeskoleudspil
Allerød - 12. september 2018 kl. 07:12
Af Tore G. C. Rich
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og undervisningsminister Merete Riisager (LA) var glade for, hvad de i går så på Lillevang Skole, afdeling Lillerød. Men udvalgsformand Nikolaj Bührmann (SF) er ikke enig i, at skolen helt er et eksempel på det, de to ministre vil med udspillet.

arrow Læs også: Se billeder: Statsminister og undervisningsminister indtog folkeskole

I korte træk vil regeringen med dens udspil give skolerne mere frihed, indføre kortere undervisningsdage, indføre flere fagtimer, især inden for naturfaglige fag og have mindre understøttende undervisning i folkeskolen.

Lillevang Skole, afdeling Lillerød er en af de 50 skoler i landet, og den eneste i Allerød, der sidste år kom med i et tre-årigt forsøg med kortere skoledage.

I Lillerød, fortæller distriktsskoleleder Mads Ingvardsen, har man valgt at omlægge understøttende undervisning til en to-voksen ordning i timerne.

- Det bruger vi til fx holddeling og i naturfag, det stimulerer eleverne fagligt. Det har sat mindre pres på skoledagenes længde, og det giver fagligt overskud hos elever og lærere, fortæller Mads Ingvardsen avisens udsendte.

Børne- og Skoleudvalgets formand, Nikolaj Bührmann (SF) mener ikke, at der helt er overensstemmelse mellem det regeringen vil, og det som er succesen i Lillerød.

- I Allerød konverterer vi timer til to-voksen system. Det så du i den 6. klasse, de besøgte. Det er ikke det, de vil i udspillet. Der vil de fremme teknikforståelse og have flere fagtimer ved at skære på skoledagen. Den succes, vi har her i Allerød, tror jeg, er udløst af to-voksen-ordningen. Faglig trivsel, at der ikke er nogen, der falder fra, det kan kun køre, når der er flere voksne ad gangen. Det misser man i det udspil, siger han.

Derudover kunne han godt tænke sig, at regeringen, når den nu taler om større grader af frihed til skolerne, havde indført frit valg i forhold til brugen af de nationale test.

arrow Video: Elever tog godt imod statsministeren
11. september 2018 kl. 12:59 Opdateret: kl. 13:17

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk