19. september 2018
Skolebestyrelsesformand i Stenlille, Mike Johansen, fortæller, at i Skolebestyrelsen i Stenlille oplever man ikke, at folkeskolen tilføres flere penge. Foto: Bjarne Stenbæk
Skolebestyrelsesformand i Stenlille, Mike Johansen, fortæller, at i Skolebestyrelsen i Stenlille oplever man ikke, at folkeskolen tilføres flere penge. Foto: Bjarne Stenbæk
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Stenlille Skole har sparet ni årsværk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Stenlille Skole har sparet ni årsværk
Sorø - 10. september 2018 kl. 17:18
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Selv om flertalsgruppens politikere fortæller, at der postes flere og flere midler i folkeskolerne, opleves det anderledes på skolerne, skriver DAGBLADET og Sjællandske.

- For politikerne tager jo pengene igen, siger Mike Johansen, der er skolebestyrelsesformand på Stenlille Skole.

- Vi har i Stenlille på få år skullet spare ni årsværk på almendelen. Det skyldes ikke mindst, at almendelen nu skal dække underskuddet på specialundervisningen. Og der er ikke noget at sige til, at besparelserne er guf for privatskolerne. I tilskud til en elev på privatskolen betaler kommunen et beløb, der fuldstændig svarer til Sorø Kommunes grundtildeling til folkeskolerne. Og så kommer forældrebetalingen oven i til ekstra indsatser. Dertil kommer, at der på privatskolerne ikke er krav til eksempelvis inklusion eller at beholde en elev, der skaber udfordringer.

- Hvis et af formålene i Sorø Kommunes skolepolitik er at forsøge at bremse flugten fra folkeskole til privatskole, kan jeg godt love, at områdeledelse vil få den modsatte effekt, fortsætter Mike Johansen, der også peger på, at den maksimale model af de foreslåede vil koste 21 lærerstillinger i kommunen.

- Områdeledelse fjerner nærheden og tilknytningen til en skole. Faktisk oplever vi på Stenlille Skole, at lærere flygter fra de kommuner, der har områdeledelse, til eksempelvis Stenlille Skole, selv om de skal køre længere og i øvrigt også tjener mindre hos os på grund af manglende tillæg, end de gør eksempelvis i Holbæk og Roskilde kommuner.

En af de ting, forældrene på Stenlille Skole frygter, er, at skolen ved indførelse af områdeledelse må droppe den model, der undervises efter i dag.

- På Stenlille Skole kører vi i lærerteams på seks-otte lærere, siger han.

- Det betyder, at vi bruger meget få vikarer og har meget få aflyste timer. Lærerne dækker hinanden ind, og det kan de især gøre, fordi vi er en skemafri skole. Vi arbejder med læringsmål, og dagen er modulinddelt. Modellen giver nærhed og tryghed, for eleverne møder primært lærere, de kender i forvejen. Det er specielt vigtigt for elever med særlige behov.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk