23. september 2018
Sörine Gejl serverer vin for et par gæster, der har taget plads i Gæsteriets solbeskinnede gård.
Sörine Gejl serverer vin for et par gæster, der har taget plads i Gæsteriets solbeskinnede gård.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Caféejer efterlyser kommunal smidighed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Caféejer efterlyser kommunal smidighed
Opdateret 07. september 2018 kl. 10:26
Vordingborg - 07. september 2018 kl. 06:06
Af J.C. Borre Larsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Der var noget af en nedtur for Vordingborg Kommune, da Dansk Industri i mandags 3. september udsendte deres årlige undersøgelse af erhvervsvenligheden i de danske kommuner.
Her rutsjede Vordingborg Kommune 20 pladser ned af ranglisten til en 86. plads ud af 93 pladser.

I Sjællandske udtrykte direktøren for Palle Knudsen Kunststoffabrik i Præstø Peter Rosenkrands forbavselse over det dårlige resultat. Men i Sandvig ved Mern sidder en caféejer, som sommetider føler, at det er op ad bakke med kommunen.

Det er Sörine Gejl, som sammen med sin mand 1. maj åbnede Gæsteriet, hvor man kan spise og overnatte.

- Jeg kunne godt ønske mig, at kommunen havde mere smidig sagsbehandling, så tingene gik lidt hurtigere, siger Sörine Gejl.
Hun har oplevet, at det tager lang tid, når de skal have diverse tilladelser fra kommunen.

- Der er kun sket noget, når jeg har rykket.

Det gælder blandt andet det muldtoilet, som Gæsteriet er ved at opføre på grunden. Ifølge Sørine Gejl har sagsbehandlingen taget et helt år.

- De ansatte er meget kompetente og imødekommende, men formodentlig overbebyrdede. Der er kun sket noget, når jeg har rykket. Her får vi samtidig at vide, at kommunen ikke har tid til at sagsbehandle, fordi der ligger så mange klager, siger Sörine Gejl og fortsætter:

- Og så har vi fået en gebyr-regning på 2.500 kroner, som ovenikøbet er politisk bestemt. Det er penge, vi skal hente hjem fra salget i caféen.

Savner opbakning til PR

Det har endvidere taget et lille års tid at få grønt lys til et ellers simpelt shelter, som Gæsteriet har stående på grunden.

- Jeg tror, at jeg udfyldte 70 punkter eller sådan noget. Det virker en kende overdrevet, mener Sörine Gejl.

Hun savner også opbakning fra kommunens side, når det gælder PR.

Vordingborg Kommune markedsfører sig officielt gennem fire portaler, Blå Eventyr, Friluftsguiden, Sjællandsleden og Munkevejen.

- Jeg har sendt billeder og materiale, og modtaget en bekræftelse for et år siden, på at Gæsteriet var nævnt alle fire steder, men det er først for nylig at vi er kommet med et i Friluftsguiden. Og det er kun som B&B, selvom vi er et spisested, siger Sörine Gejl.

Hun opfordrer derfor kommunen til at lave en brugbar tjekliste i stedet for silo-tænkning, hvor ingen har det overordnede overblik.

- Det ville gøre det nemmere og smidigere for alle parter, så en ny-startet virksomhed kommer godt fra land, lyder det fra Sörine Gejl.

Afviser langvarig sagsbehandling

I Vordingborg Kommune afviser Peter Skaarup, der er chef for bygge og landzone, at forvaltningen har været et år om at give Gæsteriet grønt lys til et muldtoilet.

- Vi modtog en ansøgning den 23. maj, og vi gav tilladelsen den 16. juli, fastslår Peter Skaarup.

Til gengæld erkender fagchefen, at det har taget knapt et år at give grønt lys til Gæsteriets shelter.

- Det er lang tid, men når man vil etablere noget i et naturfredet område, tager det tid. Der har været en høringsperiode, og naturfredningsnævnet er inde over, siger Peter Skaarup.

Ikke flere klagesager end normalt

At kommunen har så mange klagesager liggende, at den ikke har tid til at servicere virksomheder, kan Peter Skaarup ikke nikke genkendende til.

- Vi har ikke flere klagesager end normalt, når det gælder byggetilladelser. Når vi opgør tiderne for sagsbehandling, ligger vi i den bedre halvdel i forhold til andre kommuner, fortæller Peter Skaarup.

Hvad der er gået galt omkring kommunens markedsføring af Gæsteriet, kan Peter Skaarup ikke på stående fod forklare, da han talte med Sjællandske.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk