19. september 2018
Den nye højhastighedsbane vil få betydning både for private og virksomheder til at bosætte sig i stationsområderne. Foto: Jesper From
gallery icon

Se billedserie

Den nye højhastighedsbane vil få betydning både for private og virksomheder til at bosætte sig i stationsområderne. Foto: Jesper From
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Stor lokale forventninger til højhastighedsbane: Professor er mere afdæmpet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Stor lokale forventninger til højhastighedsbane: Professor er mere afdæmpet
Erhverv - 06. september 2018 kl. 04:43
Af Katrine Wied
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Selv om de lokale forventninger til den kommende hurtigbane mellem København og Ringsted er store, er forventningen mere afdæmpet hos trafikforsker, professor Mogens Fosgerau, Økonomisk Institut, Københavns Universitet.

I 2019 forventes den nye højhastighedsjernbane mellem København og Ringsted over Køge at stå færdig. Den dobbeltsporede, elektrificerede jernbane bliver bygget til at kunne klare hastigheder på op til 250 kilometer i timen for persontog og er Danmarks første jernbane, som kan betjene højhastighedstog. Den vil betyde, at transporttiden til København bliver sænket markant. Samtidig kommer der direkte forbindelse til Fyn og Jylland.

For virksomhederne på Sjælland vil det først og fremmest give øgede muligheder for at kunne tiltrække kvalificerede medarbejdere, vurderer professor Mogens Fosgerau.

- Jernbanen vil gøre tilgængeligheden bedre for virksomheder til at få arbejdskraft og for arbejdskraften til at komme til virksomhederne, siger han.

- Folk vil gerne bo der, hvor der er mange jobs at vælge imellem, og virksomhederne vil gerne ligge der, hvor der er mange arbejdstagere. Derfor koncentrerer bosætning og jobs sig. Det giver tendensen til urbanisering. Det handler om tilgængelighed til enten jobs eller medarbejdere. Når man får en bedre togbetjening ud på Sjælland, giver det bedre tilgængelighed, så det virker som om Ringsted og andre byer bliver mere centrale, siger Mogens Fosgerau.

Men alligevel spår han kun en moderat effekt for virksomhederne af den kommende jernbaneforbindelse.

- Når udkanten har det svært og centrene har det bedre, handler det om tilgængelighed. Det vil gøre det lidt nemmere, hvis togbetjeningen bliver bedre. Men det vil ikke ændre verden markant, vurderer professoren.

En af årsagerne til denne vurdering er, at kun en mindre del af pendlerne benytter sig af tog-transport.

- Det er ikke nogen drastisk forbedring. Det betyder ikke, at det bliver som om virksomheder i Ringsted ligger på Rådhuspladsen. De rykker nogle minutter tættere på, siger Mogens Fosgerau.

Høje lokale forventninger
Omvendt positive er forventningerne lokalt i en af Sjællands største købstæder, Køge. Her har direktør i den offentligt-private erhvervsfond Connect Køge, Ingo Østerskov, stor tiltro til, at den nye jernbane vil give området et boost. Han peger på, at det ikke kun er den kommende højhastighedsbane, der vil give en forbedring af rejsetiderne, men også opgraderingen af Lille Syd-banen, så den kører fra Næstved og Haslev ind over Køge og ind på højhastighedsbanen.

- Udviklingen af infrastrukturen ind mod København er så markant, at det sjældent er set magen til. Den gør også, at Køge er lynhurtigt forbundet med internationale tog og med Jylland og Fyn.

Knudepunktet for trafikken bliver den nye kommende Køge Nord Station, og her forventer Ingo Østerskov en voldsom opblomstring af både bosætning og erhverv.

- Køge Nord Stations placering giver kæmpe muligheder for udbygning af boliger, men også for erhverv. Det øger Køges opland. Men det vil give et erhvervsmæssigt boost til hele området. Erhvervsvirksomhedernes

lyst til at lægge sig i vores område bliver større, simpelthen fordi det bliver lettere at komme hertil. Det vil være en kraftig motor under Køges udvikling, for som sidste stop inden København ligger vi lunt i svinget. Men det vil også få stor effekt bredere ud på Sjælland. Næstved får også fordel af at få kortere transport til København, lige som Ringsted bliver forbundet med Københavns Hovedbanegård på under en halv time, vurderer Ingo Østerskov.

Men han understreger også, at boostet ikke kommer, bare fordi infrastrukturen kommer.

- Vi skal selv gøre noget for at udnytte det. Vi skal have erhvervsjord, der gør, at vi kan få nye virksomheder hertil. Vi skal også sørge for, at virksomhederne får øje på, at det bliver lettere for dem at få deres kunder hertil og at komme ud til deres kunder. Virksomheder, der har meget handel i Jylland og på Fyn, vil kunne placere sig i Køge for at undgå det sidste besværlige stykke ind til København. Og vi vil kunne tiltrække nogle virksomheder, der er mere videnstunge, fordi mulighederne for rekruttering bliver større, siger Ingo Østerskov.

Køge Nord Station forventes at åbne i 2019 samtidig med den nye jernbane.

  • ErhvervsAvisen Sjælland

    ErhvervsAvisen Sjælland

  • Erhverv Nordsjælland

    Erhverv Nordsjælland

  • Erhverv Vestegnen & Sydkysten

    Erhverv Vestegnen & Sydkysten