12. november 2018
Rampen som udkigsplatform i 1943. Et lokomotiv er kørt fast i drejeskiven ved banen. Uheldet skyldes ikke sabotage, men at en vacuumbremse ikke var sat fast.
gallery icon

Se billedserie

Rampen som udkigsplatform i 1943. Et lokomotiv er kørt fast i drejeskiven ved banen. Uheldet skyldes ikke sabotage, men at en vacuumbremse ikke var sat fast.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Broen der blev et vigtigt vartegn i Næstved

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Broen der blev et vigtigt vartegn i Næstved
Ugeavisen Næstved - 04. september 2018 kl. 15:34
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Rampen i Næstved der har forbundet centrum med Markkvarteret siden 1920 er nu væk. Rampen er bare for lav til den kommende togtrafik.

Vi skal ikke længere tilbage end til starten af 1900-tallet, hvor trafikken mellem Næstveds gamle bykerne og den nyere bydel "på den anden side af banen" i markkvarteret foregik ind over sporene når bommen var oppe.

Markkvarteret var endnu sparsomt bebygget, og som navnet antyder, var det også et landbrugsområde, men der var bl.a. også ridebane for dragonerne fra Grønnegades Kaserne nær Kalbyrisskoven.

Tre steder i centrum var der overgang til Markkvarteret, men efterhånden blev der brug for en bro for en lidt mere sikker forbindelse mellem bydelene. Rampen slog de to overgange til Skyttemarksvej og Kildemarksvej sammen, og broen blev derfor bygget mellem disse to veje.

Herunder bringer vi en billedkavalkade, leveret af NæstvedArkiverne, der viser området før Rampen og dens opførelse efter 1. Verdenskrig.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk