22. september 2018
Det kan være en udfordring for både børn og voksne at få en god nattesøvn i de varme nætter.
Det kan være en udfordring for både børn og voksne at få en god nattesøvn i de varme nætter.
Foto: Niels Ahlmann Olesen/arkiv/Ritzau Scanpix
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Varme nætter sender kroppen på overarbejde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Varme nætter sender kroppen på overarbejde

Gå en tur og accepter, at det kan være svært at sove, lyder rådene til danskere med søvnbesvær i sommervarmen.

Opdateret 25. juli 2018 kl. 12:56
Danmark - 25. juli 2018 kl. 12:54
Af Ritzau
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

En hedebølge ruller over landet, og selv om natten kommer temperaturen flere steder i landet ikke under 20 grader.

Det giver udfordringer i mange soveværelser. Mange vender og drejer sig i sengen og har svært ved at sove.

arrow Læs også: Det er farligt at ligge i sengen

Det skyldes ifølge søvnvejleder Mikael Rasmussen, at varmen sender kroppen på overarbejde.

- De fleste oplever for tiden at gå ind i et soveværelse, som er betydeligt varmere end normalt.

- Det betyder, at man sveder lidt, og det sender kroppen på overarbejde for at komme af med varmen.

- Og det kan for mange gøre det svært at falde i søvn, siger Mikael Rasmussen, der holder kurser og foredrag for personer med søvnproblemer.

Den optimale sovetemperatur ligger på 16-20 grader. Men det kan være svært at nå derned med de høje temperaturer i øjeblikket.

- Man kan slå vinduerne op, hvis der ikke er støj udenfor, som kan genere. Ellers kan man bruge en vifte til at ventilere rummet lidt, hvis bare man ikke ligger i træk, siger søvnvejlederen.

Dynen kan med fordel skiftes ud med bare et lagen eller et dynebetræk, og topmadrassen bør være svedabsorberende, lyder rådene.

- Hvis man ligger som en anden grillkylling og vender og drejer sig, kan man også stå ud af sengen og lige gå en tur ud på altanen eller i haven 10-15 minutter, siger Mikael Rasmussen.

Det vigtigste er den mentale indstilling, siger han.

- Man skal acceptere det som et vilkår nu og her i det danske sommerland.

- Vi er bygget til at kunne tåle mindre søvn i en periode og kan sagtens præstere eller være noget for andre alligevel.

- Så det handler i høj grad også om accept, siger Mikael Rasmussen.

Begynder man først at stresse over søvnbesværet, kan det ifølge søvnvejlederen gå hen og blive et problem.

- Hvis man lader sig frustrere og irritere for meget over det, kan det gå over i en slags stress, hvor man forbinder sengen med et sted, hvor man ikke kan sove, siger Mikael Rasmussen.

arrow Sådan sover du bedre
02. september 2018 kl. 11:43 Opdateret: kl. 11:43
arrow Sex eller smartphone? Danskerne har talt
19. august 2018 kl. 14:54 Opdateret: kl. 15:42
arrow Sov dig slank
23. juli 2018 kl. 03:17 Opdateret: kl. 20:37