26. september 2018
Du skal ikke sidde på samme måde dagen igennem, men ændre stilling med jævne mellemrum.
Du skal ikke sidde på samme måde dagen igennem, men ændre stilling med jævne mellemrum.
Foto: Sebra/Shutterstpcl
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: "Sid uordentligt på stolen!"

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

"Sid uordentligt på stolen!"
Lev sundt - 15. august 2018 kl. 09:40
Af Søren Arildsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Du skal ikke sidde ordentlig på stolen på jobbet, sådan som du fik besked på af læreren i skolen. Tværtimod så skal du sidde uordenligt, når du er på arbejde.

Ændrede arbejdsstillinger betyder nemlig, at du kan undgå følgevirkninger som ondt i nakke, ryg og skuldre og hovedpine.

arrow Læs også: Arbejdsstilling: Hvad gør du, når det gør ondt

Rigtig mange danskere tilbringer det meste af deres arbejdstid fastlåst til et skrivebord og bag en computer. Og det giver problemer i kroppen.

Hver tredje dansker klager over smerter i ryggen. En af de vigtigste faktorer til smertetilstanden er ifølge flere undersøgelser, at vi sidder for meget ned - både på arbejde og hjemme.

Det kan du gøre:

Har du et hæve/sænkebord så brug det.

Sørg for at stolen er indstillet i den rigtige højde.

Ret dig op, når du arbejder bag computeren

Sørg for det rette arbejdslys.

Tag en pause.

Lav udspændingsøvelser.

En pause behøver ikke at være særlig lang. Det kan være en gåtur hen til kaffemaskinen eller en tur op og ned ad trappen til toilettet. Ringer mobiltelefonen så rejs dig op og gå lidt rundt, mens du taler.

Når du nu alligevel holder pause, så brug eventuel tiden til at udspænde trætte muskler. Gør det et par gange hver time.

Øvelser til udspænding:

Skulderrulning: Læg hænderne foran skuldrene, lad albuerne stikke ud til siden og lad albuerne tegne så stor en cirkel, som muligt. Lad skuldrene rulle med. 10 gange hver vej.

Stræk ud: Stræk armene helt op mod loftet, så langt du kan. Stræk armene helt frem og træk den ene arm så langt tilbage, du kan – som hvis du spænder en bue. Gør det ti gange med hver arm.

Rul ryggen: Lad armene falde slapt ned foran dig, gerne helt ned til gulvet. Lad dem flagre lølst i nogle sekunder. Rul ryggen langsomt op og stræk armene helt op mod loftet. Gentag 5 gange.

Ryst blodet ud: Ryst hænderne kraftigt ud til siden, som om du rystede vand af dem. Ryst så kraftigt du kan 10 gange, så blodet presses helt ud i fingerspidserne, og skuldrene rystes løse.

Stræk lårene: Gøres bedst på en trappe, men du kan også bruge en stol. Sæt det ene ben 2-3 trin oppe og gå ned i knæ, som lår, baller og lyske strækkes helt ud. Skift ben et par gange.

arrow Hård træning kan halvere det korte sygefravær
11. august 2018 kl. 15:39 Opdateret: kl. 15:39