20. september 2018
Hver femte lærer i Høje-Taastrup, Greve og Rødovre underviser i fag, de ikke er uddannede i. Modelfoto
Hver femte lærer i Høje-Taastrup, Greve og Rødovre underviser i fag, de ikke er uddannede i. Modelfoto
Foto: Syda Productions/Shutterstock
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Stor forskel på lærernes kompetencer - værst i Greve, Høje-Taastrup og Rødovre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Stor forskel på lærernes kompetencer - værst i Greve, Høje-Taastrup og Rødovre
Greve - 27. juni 2018 kl. 11:30
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Kristendomsundervisning med en lærer, der ikke er uddannet i faget og biologi med en uuddannet lærer. Sådan er virkeligheden i mange af kommunernes folkeskoler i hovedstadsområdet. Og der er stor forskel fra kommune til kommune på, hvor mange lærere, der har de rette kompetencer i de fag, de underviser i. Det viser en opgørelse fra Undervisningsministeriet.

Værst står det til i Høje-Taastrup, Greve og Rødovre, hvor 20 procent af lærerne underviser i fag, de ikke har som deres linjefag.

- Det er et stort problem, fordi det betyder alt, at det er en læreruddannet med de rigtige kompetencer, der står i klassen, siger formand for Høje-Taastrup Lærerkreds Heidi Yoma Rasmussen til DR P4 København.

For at blive klogere på, hvordan man kan løse problemet, har Høje Taastrup Lærerkreds opfordret institution- og skoleudvalgsformanden og andre aktører i kommunen til at undersøge problemets omfang.

- Vi kunne godt tænke os, at man gjorde noget massivt for at finde ud af, hvordan man kan tiltrække og fastholde lærere med de rigtige kompetencer, siger Heidi Yoma Rasmussen til DR P4 København.

Og det får en positiv modtagelse af formanden for institution- og skoleudvalget Kurt Scheelsbeck (K), som gerne sætter en undersøgelse i gang.

- Så kan vi på et mere oplyst grundlag ligge en handleplan sammen for, hvordan vi får det bedste resultat, når vi rekrutterer nye lærere fremover, siger han til DR P4 København.

Modsat Høje Taastrup får eleverne i Lyngby-Taarbæk kommune 92,5 procent af gangene undervisning af en lærer, der har faget som linjefag.
Ifølge Gitte Kjær Westermann, der er formand for børne- og ungdomsudvalget i Lyngby-Taarbæk Kommune, er det noget, kommunen har haft fokus på i mange år.

- Vi tænker linjefag og solid faglighed ind i vores rekruttering, og vi tildeler ressourcer, så det kan lade sig gøre, siger hun til DR P4 København.
Undervisningsministeriet har en ambition om, at 95 procent af alle timer i 2020 skal varetages af en lærer med undervisnings- eller tilsvarende kompetencer.

Spørger man Danmarks Lærerforening, handler det om at få de lærere, der har forladt folkeskolen, efter folkeskolereformen trådte i kraft, tilbage i klasselokalerne igen.

- Vi har faktisk ikke mangel på uddannede lærere i Danmark. Der er bare for få, der har lyst til at arbejde i folkeskolen, siger Dorte Lange, næstformand i Danmarks Lærerforening til DR P4 København.

Omkring 17.000 lærere har de seneste år forladt folkeskolen. Og i foreningen Skole og Forældre er man også overbevist om, at det gælder om at få de mange lærere tilbage i folden, lyder det fra formand Mette With Hagensen.

- Den største udfordring er, at rigtig mange læreruddannede ikke underviser, siger hun til DR P4 København.

Hos Danske Skoleelever mener tiltrædende formand Sarah Gruszow, at det har mærkbare konsekvenser for eleverne, når lærerne ikke er uddannede i det fag, de underviser i.

- Det påvirker fagligheden, som begynder at gå ud over trivslen, og det gør, at der kommer støj i klassen, siger hun til DR P4 København og fortsætter:

- Vi skal gøre det mere attraktivt at være lærer, siger hun til DR P4 København.

Danmarks Lærerforening og Kommunernes Landsforening har efter forårets overenskomstforhandlinger indledt et samarbejde, der kaldes "Ny Start".

Her vil parterne blandt andet undersøge, hvordan man bedre kan rekruttere og fastholde lærere.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk