25. september 2018
Foto: Robert Kneschke/Shutterstock
Foto: Robert Kneschke/Shutterstock
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Lad ikke rygsmerterne styre dit liv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lad ikke rygsmerterne styre dit liv
Lev sundt - 15. juli 2018 kl. 11:39
Af Rene Fejer/kiropraktor
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Du har sikkert prøvet at have ondt i ryggen på et eller andet tidspunkt. Ja, faktisk har de fleste af os nok prøvet det, og rygsmerter betragtes næsten som en »folkesygdom«. Smerterne er heldigvis ofte kun kortvarige, som når vi for eksempel har arbejdet lidt ekstra i haven, og de aftager typisk efter et par dage. De fleste akutte rygsmerter forsvinder igen i løbet af en uges tid. Men nogle gange vil rygsmerterne ikke gå væk af sig selv, og i sjældne tilfælde kan ryggen »sætte sig rigtig fast«. Rygsmerterne kan faktisk blive så kraftige, at de kan være invaliderende.

Jeg ser dagligt mennesker med rygsmerter i min klinik. For mig er det tydeligt, at hos nogle har smerter totalt overtaget kontrollen over deres liv. Deres smerter dominerer deres hverdag og påvirker dermed resten af familien, arbejdet, venner og alle andre omkring dem.

Når rygsmerterne alligevel tager over

Selv om vi ikke altid kan finde den specifikke årsag til rygsmerterne, så kan vi stadig forsøge at kontrollere smerterne.

Mit første mål er derfor at få mine klienter til at forstå, hvordan smertemekanismerne hænger sammen. Det betyder, at det kan være lettere at bevare roen og håndtere smerterne i hverdagen.

Mit næste mål er at få klienterne til at bevæge ryggen/kroppen noget mere. Nogle gange kan det måske kun foregå liggende i starten, men hurtigt kan de komme videre med andre øvelser.

Hvad skal du gøre, når det gør ondt?

Hvis du hører til én af dem, som har svære rygsmerter, så skal du forsøge at bevare roen. Undersøgelser har nemlig vist, at smerterne forstærkes yderligere, hvis man er nervøs eller bekymret.

Og så skal du undgå at »hælde benzin på bålet« - altså undgå at provokere rygsmerterne yderligere. Du kan eksempelvis prøve at fordele dine belastninger hen over dagen og holde små korte pauser. På den måde vil du oftest kunne nå dine ting på den samme tid, men uden at have forværret smerterne.

I dag anbefaler man, at folk med rygsmerter skal holde sig så fysisk aktive som muligt. Så hvis du bevæger ryggen/kroppen, så har du større chance for at kunne komme videre. Det er dog vigtigt, at du kan finde »aflastende« stillinger, hvor du kan lave dine øvelser. Det er også en fordel for ryggen, at du skifter stillinger jævnligt, for den næste stilling er altid den bedste stilling.