23. september 2018
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Hver anden dansker vil lege på jobbet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hver anden dansker vil lege på jobbet
Mere end hver anden dansker vil slå deres indre legebarn løs på jobbet. Det viser en ny undersøgelse, som FDB Analyse har lavet for Samvirke.
Danmark - 06. april 2010 kl. 15:00
Af Ritzau
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk
Pauserne i arbejdstiden skal indeholde andet end avislæsning og småsnak med kollegerne. Der skal leges. Det svarer i hvert fald 56 procent af danskerne i en ny undersøgelse udført af FDB Analyse for Samvirke.

I undersøgelsen er 1027 tilfældigt udvalgte danskere blevet spurgt, om de vil lege mere på arbejdet. Og tid til for eksempel bordfodbold og kortspil er en god investering, siger Jon Kjær Nielsen fra Projekt Arbejdsglæde, der rådgiver firmaer i at skabe arbejdsglæde, til Samvirke.

- Vi lærer hinanden at kende på en anden måde, når vi leger og slapper af sammen, end når vi arbejder sammen om en sag. Vi får det simpelthen bedre med kollegerne, og det giver større arbejdsglæde, siger han.

31 procent af de adspurgte mener ikke, at der bør leges mere på arbejdet. Jon Kjær Nielsen mener, at det skyldes, at der blandt dem er en opfattelse af, at effektiviteten går ned, hvis der ikke arbejdes hele tiden. Men det er ikke tilfældet, forklarer han.

- Vi har brug for en lille pause af og til for at kunne arbejde effektivt, når vi sætter os tilbage til skrivebordet, Jon Kjær Nielsen.

Ikea i Taastrup er en af de arbejdspladser, der fra 2010's begyndelse har gjort meget ud af, at leg skal være et fast element i hverdagen. De har blandt andet konkurrencer afdelingerne imellem om hvem, der kan arrangere de sjoveste begivenheder i arbejdstiden, og her bliver både ansatte og kunder involveret.

- Jeg oplever et langt større sammenhold. Medarbejderne begynder at kende hinanden gennem nogle andre ting, end hvor hvilke skruer ligger, og det gør, at de hjælper hinanden mere, siger varehuschef Peter Steenberg til Samvirke.

Han er overbevist om, at arbejdsglæden på langt sigt vil sætte sine spor økonomisk. For glade medarbejdere giver glade kunder, og glade kunder køber mere, forklarer han.