22. januar 2018
Camilla Birch Johansson fortæller om hvordan Novo Nordisk arbejder med at ansætte folk med autisme.
Camilla Birch Johansson fortæller om hvordan Novo Nordisk arbejder med at ansætte folk med autisme.
Foto: Charlotte Sommerlund
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Unge med autisme og ADHD på dagsordenen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Unge med autisme og ADHD på dagsordenen
Lokalavisen Taastrup - 12. juni 2014 kl. 09:46
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Høje-Taastrup: Der var stor aktivitet på Høje-Taastrup Gymnasium i tirsdags, hvor godt 100 vejledere og jobkonsulenter fra hele Sjælland var mødt op til inspirationsdagen 'støt de unge med særlige behov på vejen til uddannelse og job'. Nysgerrige efter at vide mere om det stigende antal unge med diagnoser som autisme, ADHD og lignende, som de møder i deres arbejde. Der var flere gode bud på de forhindringer, disse unge møder i uddannelsessystemet og på jobmarkedet og ideer til hvordan de kan rådgive unge med diagnoser.

Det er vigtigt, at man som vejleder eller sagsbehandler kender til handikaploven og de støtteordninger, der findes i systemet. Det gjorde de fremmødte, men der var alligevel et par overraskelser undervejs, da reglerne blev forklaret af handikapkonsulent Inge Louv.

»Mennesker med diagnoser er forskellige som alle andre, men der er nogle fællestræk I bør kende,« fremhævede flere oplægsholdere. Fx vil autister oftere have et sensitivt sansesystem, lav stresstærskel, behov for rutiner og tydelige strukturer, svært ved at planlægge og sværere ved at forstå det sociale samspil. Når sagsbehandleren kender disse fællestræk, kan hun bedre forstå den unge og yde en respektfuld og professionel rådgivning, var en af de afgørende pointer. Men det forklarer også hvorfor de kan have svært ved at trives på ungdomsuddannelsen, som stiller større krav til den unges selvstændighed og modenhed.

Har mange styrker

De interesserede gæster fik fortalt om autismelinjen på Høje-Taastrup Gymnasium og Rådgivningscentret Ud i livet, og den succes de har med at støtte og udvikle disse unge. Linjen, hvor der er færre elever i klassen, specialindrettede lokaler, særligt tilrettelagt undervisning og vejledning. Og rådgivningscentret 'Ud i livet', der har specialiseret sig i at være vejledere og mentorer for unge med autisme. Oplægsholderne var enige om, at det er vigtigt at tage udgangspunkt i de unges særlige behov, men også at de også skal udfordres, hvis de skal inkluderes med studiekammerater og kolleger.

»Vi skal huske at fokusere på autisternes mange styrker,« blev der sagt flere gange i løbet af dagen. Særligt af Camilla Birch Johansson, HR konsulent fra Novo Nordisk, som fortalte om firmaets strategi med at ansætte borgere med autisme. »Vi kan fx godt bruge deres gode analytiske evner, store vedholdenhed i rutineopgaver, systematiske sans og nul-fejls tolerance i vores kvalitetssikringsopgaver,« uddybede hun.

Det blev samtidigt en af de vigtigste konklusioner på dagen. At vejlederen og sagsbehandleren, der arbejder med autister og gerne vil yde en professionel rådgivning, kender reglerne på området, deres vanskeligheder, men især de styrker de også har.

Inspirationsdagen var arrangeret af projektet Preventing Dropout, hvor danske og svenske skoler i Hovedstadsregionen og Malmø samarbejder om at få flere unge til at gennemføre en ungdomsuddannelse. Projektet er støttet af region Hovedstaden og EU.

Redaktionen

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
redaktiontaastrup@sn.dk

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk