19. september 2019
På Marie Kruses Skole i Farum optager alle typer elever - med og uden diagnoser.
På Marie Kruses Skole i Farum optager alle typer elever - med og uden diagnoser.
Foto: Peter Holm Andersen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Privatskole løfter det sociale ansvar

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Privatskole løfter det sociale ansvar
Furesø - 11. februar 2014 kl. 06:00
Af Jimmy Rømer
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Farum: Privatskolerne frasorterer »svage« børn og løber dermed fra sit sociale ansvar. Påstanden er ofte fremført, og blandt andet Søndagsavisen har beskrevet problematikken.

Rektor på Marie Kruses Skole, Carsten Gade, undrer sig. Det er nemlig ikke hans erfaring - nærmest tværtimod. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

- Vi tager socialt ansvar hver dag, da vi leverer specialundervisning på flere forskellige områder til mange typer af børn - både dem, der har brug for en ekstra hånd og dem, der er særlig dygtige, siger han.

Privatskolerne er alternativer til folkeskolen. De giver mulighed for, at forældre og deres børn kan vælge andre tilbud end det, som folkeskolen har. Det giver forældrene en frihed til at vælge dén skole, der passer til dem.

- Privatskoler er holdningsskoler, og dermed skoler med forskellige profiler. Derfor er det også kun rimeligt, at vi holder samtaler med forældre og elever for at sikre os, at vi har afstemt vores forventninger, siger Lis Lau - afdelingsinspektør i grundskolen på Marie Kruses Skole.

Og hun tilføjer:

- På den ene side forventer vi, at eleven kommer velforberedt i skole og følger med i timerne. Vi tør nemlig godt sige til eleverne, at vi forventer, at de kan nå langt, hvis de er indstillet på at give den gas med lektierne. Vi tør godt sige, at vi tror på dem - også selv om de har faglige vanskeligheder. Og netop derfor tør vi godt sige, at vi forventer, at de møder velforberedte og til tiden. Vi tør faktisk også godt sige, at de skal være stille, når andre har ordet. Vi tør også godt sige til dem, at vi kan afbryde samarbejdet, hvis de ikke kan leve op til skolens regler og forventninger. På den anden side kan det også være, at vi som skole ikke kan opfylde forældrenes forventninger. Det er den dialog, vi har til optagelsessamtalerne. Det handler om, hvad der er bedst for barnet - og det er en vurdering, vi tager i samarbejde med forældrene, forklarer Lis Lau.

Hun har arbejdet på Marie Kruses Skole i 24 år og kan i dagligdagen ikke genkende det billede, som ofte tegnes af privatskoler; at det er skoler, som ikke ønsker at optage »svage« børn, men kun er skoler for de »ressourcestærke«. De sidste mange år har hun oplevet, at en ny virkelighed står og banker på skolens hoveddør. De seneste fem - 10 år er der nemlig kommet flere elever med særlige behov - børn med for eksempel ordblindhed og ADHD.

- Det skyldes, at vi er rigtig gode til at spotte de særlig behov, som børnene har og ikke mindst sætte ind med den rigtige hjælp så tidligt som muligt og støtte barnet med de vanskeligheder, der er. Vi er en skole med faste rammer og strukturer, og dér er vi gode til at få børnene til at vokse - lige meget om du er ordblind eller særlig dygtig til matematik og kemi, siger Lis Lau.

At privatskoler kun er for de »ressourcestærke« elever er heller ikke en virkelighed, som rektor Carsten Gade kan få øje på i dagligdagen på Marie Kruses Skole.

- Vi arbejder rigtig meget med specialundervisning - både til de særlig dygtige elever og til elever, som har brug for en ekstra hånd. Og det gør vi rigtig godt, fortæller Carsten Gade.

Marie Kruse Skole optager alle typer elever - med og uden diagnoser.

- Vi har høje forventninger til dem, og vi sætter rammerne for dem, så de kan udvikle sig fagligt og socialt. Privatskoler leverer derfor hver eneste dag masser af specialundervisning, som også er målrettet elever med specifikke faglige problemer og elever med forskellige udviklingsforstyrrelser. Det gør vi, fordi vi ønsker det bedste for eleverne, og fordi vi naturligvis vil påtager os det sociale ansvar, som loven kræver. Faktisk forholder det sig sådan, at vi ofte optager elever, som er blevet »socialt frasorteret« andre steder i skolesystemet - det burde også vække til eftertanke, slutter Carsten Gade.

FREDERIKSBORG AMTS AVIS
NYHEDSBREV TILMELDING

SE EKSEMPEL

Læs mere om vores privatlivspolitik på https://sn.dk/cookies.

Du kan altid afmelde nyhedsbrevet ved at klikke på "Afmeld nyhedsbrev" i de modtagne nyhedsbreve.
Nyhedsbrevet udkommer hver dag kl. 7.00 undtagen søndage.

grafik køb billede