25. oktober 2021
Konservative, som var valgets store vinder, brugte omkring 320.000 kroner på annoncer, skriver Erik Stubtoft.
Konservative, som var valgets store vinder, brugte omkring 320.000 kroner på annoncer, skriver Erik Stubtoft.
Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Byrådsvalgets borgerlige økonomi

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Byrådsvalgets borgerlige økonomi
Debat Helsingør - 10. december 2013 kl. 10:13
Af Erik Stubtoft, Meulenborg Park, Snekkersten

Debat:

Helsingør: Det er forventeligt ikke mange reaktioner fra de politiske partier, der har været på mit læserbrev om "Byrådsvalgets skjulte økonomi". Men det kommer nok efterhånden, som de får endeligt overblik over indtægter og udgifter. Imens kan vi andre så se lidt på tallene og drage nogle konklusioner ud af dem.

arrow Læs også: Anonym valgannonce - igen!

En gennemgang af partiernes anvendelse af annoncekroner til de tre lokale blade i vores valgområde Helsingør Dagblad, Frederiksborg Amts Avis og Nordsjælland viser f. eks. det interessante billede, at der tilsammen formentlig er annonceret for ca. 900.000 kr. incl. moms og uden fradrag af rabatter.

En tredjedel heraf - ca. 320.000 kr. - er anvendt til støtte for Det konservative Folkeparti og dets kandidater, incl. den grimme støtteannonce, som en kreds af konservative forretningsfolk bragte i HD midt i valgkampen.

De tre såkaldte røde partier - Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten - brugte tilsammen omkring 230.000 kr., mens den blå bloks partier incl. Lokaldemokraterne og De radikale brugte tilsammen næsten 670.000 annoncekroner.

Som det efterhånden er de fleste bekendt er det ikke sådan mere, at de faglige organisationer bare vælter penge ned i arbejderpartiernes kasser ved ethvert valg. Noget tyder på, at det er ganske beskedne beløb og andre ydelser, der er tilgået de tre partier ved dette byrådsvalg. Det vender jeg tilbage til.

Omvendt er det ganske interessant, som det er fremgået af pressen, at Det konservative Folkepartis landsorganisations statstilskud til politisk arbejde er blevet halveret fra 10 mio kr. til fem mio kr. og at de sædvanlige store firmabidragsydere holder sig lidt tilbage med at yde tilskud til partiet. Det har formentlig betydet, at de lokale konservative ikke har fået de sædvanlige tilskud fra landsorganisationens kasse, men så til gengæld har fået hjælp med pæne beløb fra lokale tilhængere. Hvor store får vi nok ikke noget at vide om og må derfor gøre os vore egne tanker.

Om man kan vinde et valg med annoncekroner er nok tvivlsomt, men det giver da anledning til rynker i panden, at den blå bloks annonceomfang er to gange større end rød bloks - og at vi som vælgere ikke ved, hvem der betaler gildet og hvad de forventer til gengæld.

Tak til Annette Frøhling for hendes svar på "Byrådsvalget skjulte økonomi", hvor hun på Enhedslistens vegne forklarer, hvor mange penge dette parti har brugt i den aktuelle valgkamp. Det er et godt bidrag til åbenheden om partiernes økonomiske forbrug og tilskud i den lokale valgkamp.

arrow Alternativet holder informations-møde
31. marts 2015 kl. 16:10 Opdateret: kl. 10:54
arrow Kun få store donationer til partierne ved valget
04. marts 2015 kl. 05:00 Opdateret: kl. 08:58
arrow Omstridt valg-annonce er endt på Pressenævnets bord
19. februar 2014 kl. 04:02 Opdateret: kl. 08:50
Synes du, der skal lægges klima-afgifter på flyrejser?