15. december 2017
Elever fra 6. klasser på Solvangskolen har gennemført et undervisningsprojekt om cykler.
Elever fra 6. klasser på Solvangskolen har gennemført et undervisningsprojekt om cykler.
Foto: Jimmy Rømer
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Teori og praksis på hjul

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Teori og praksis på hjul
Furesø - 23. marts 2013 kl. 06:00
Af Jimmy Rømer
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Farum: Det var bidende koldt fredag eftermiddag, da 6. klasse eleverne fra Solvangskolen afsluttede undervisningsprojektet om cykler.

Fra morgenstunden blev elevernes produkter finpudset på værkstederne, og så blev cyklerne ellers færdige. Cyklerne måtte ikke ligne almindelige cykler, og materialerne blev blandt andet samlet på Genbrugsstationen. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

Skoleleder Anette Lauge fra Solvangskolen kunne på nærmeste hold opleve, at elevernes fantasi har været ganske formidabel: Det lignede cykler, det var cykler, men det så ganske ualmindeligt og sjovt ud.

Det nye forslag til en folkeskolereform , »Gør en god skole bedre«, skal blandt andet klarlægge behovet for en mere sammenhængende dag for børnene med leg og læring på tværs af fag. Mere it, mere værkstedsundervisning og flere undervisningsforløb med det lokale erhvervsliv eller foreninger.

- Det handler om at blive konkret, siger børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S).

Og det er tilfældet i Furesø Kommune, hvor det konkrete projekt med cyklen som omdrejningspunkt har givet et bud på, hvor man kan arbejde med udfordringerne i ét samlet forløb. Projektet er udviklet af kommunen sammen med cykelstalden.dk, Aalborg Universitet og Bicycle Innovation Lab. Furesø Kommune fik sidste år en million kroner fra Vejdirektoratet til udvikling af undervisningsprojektet.

- Projektet er et konkret og virkelighedsnært bud på, hvordan vi kan udvikle folkeskolen med læring, som fremmer elevernes tekniske interesse og innovationslyst. Vi kan fastholde eleverne som aktive cyklister, og de drenge, som har svært ved at engagere sig i den normale undervisning, bliver tiltrukket af kombinationen af faglighed og praktisk arbejde, hvor det praktiske arbejde vel at mærke er den motiverende drivkraft, forklare klimaprojektleder Lene Wagner Hartmann, Furesø Kommune.

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk