20. februar 2019
Der vil gå 10 år før en af Danmarks mest trafikerede landeveje mellem Næstved og Rønnede kan flytte 14.000 daglige biler over på en motorvej.
Der vil gå 10 år før en af Danmarks mest trafikerede landeveje mellem Næstved og Rønnede kan flytte 14.000 daglige biler over på en motorvej.
Foto: THOMAS OLSEN
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Der går 10 år før motorvejen er på plads

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der går 10 år før motorvejen er på plads
Opdateret 18. januar 2013 kl. 18:58
Faxe - 18. januar 2013 kl. 14:23
Af Nikolaj Rasch Skou
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Rønnede: Faxe Kommunes erhvervs- og kulturudvalgsformand Martin Hillerup (Borgerlisten) er glad for, at han deltog i borgermødet om motorvejen:

- Det gjorde mig meget klogere. For det første ved jeg nu, at det bliver et meget langstrakt forløb. Der vil gå 10 år før en af Danmarks mest trafikerede landeveje mellem Næstved og Rønnede slipper af med de 14.000 daglige biler.

- Men når motorvejen er der, så vil den stort set støvsuge den gamle vej for trafik. Med det forventede trafikspring vil der til den tid køre 16.500 bilister på den nye motorvej, det giver i følge Vejdirektoratet en samfundsøkonomisk forrentning på 9,5 procent, siger Martin Hillerup, som går ind for, at Næstved-motorvejen skal hægtes på i Rønnede.

- Det betyder, at den skal ligge i det grønne bælte, som skulle være imellem erhvervsområdet Eco Park og Sydmotorvejen. Den vil tage omkring 6.000 af de 8.000 afsatte kvadratmeter. Motorvejen kommer tæt på bygningerne, men det kan laves pænt og ordenligt, siger Martin Hillerup.

Lokale lastbiler

Med den meget lange tidshorisont for den nye motorvej, kan et andet vejprojekt blive aktuelt inden.

- Det er et stort ønske fra Unibrew og Haribo, at vi forbedrer deres vejforsyning. Det kan derfor blive aktuelt at lave omfartsvejen nordøst om Rønnede by til Vordingborgvej, som foreløbig er udskudt til 2020, siger Martin Hillerup.- Hensigten er, at den skal lede trafikken nordpå. Enten til den eksisterende motorvejstilkørsel ved Høsten. Alternativt til nye nordvendte motorvejsramper ved Ulse eller henover Vordingborgvej og videre ind gennem Eco Park og videre til Rønnede-tilslutningen, siger han.

Læs hele artiklen i DAGBLADET og Sjællandske

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk