23. februar 2020
På kornmarkerne i Hammersholt er der ingen økonomisk krise. Papiruld Danmark holder til i et nedlagt værksted, som tidligere var centralværksted for de mange teglværker i området. Nu rummer bygningerne en virksomhed i vækst - med administrerende direktør Claus Skov i spidsen.
gallery icon

Se billedserie

På kornmarkerne i Hammersholt er der ingen økonomisk krise. Papiruld Danmark holder til i et nedlagt værksted, som tidligere var centralværksted for de mange teglværker i området. Nu rummer bygningerne en virksomhed i vækst - med administrerende direktør Claus Skov i spidsen.
Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Papiruldfabrik kender ingen krise

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Papiruldfabrik kender ingen krise
Opdateret 10. juli 2012 kl. 12:17
Hillerød - 10. juli 2012 kl. 12:15
Af Janne Mulvad
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk
Hillerød: Den økonomiske krise er ikke nået frem til det nedlagte værksted udenfor Hillerød, hvor der nu er blevet produceret isoleringsmaterialet papiruld i mere end 20 år.

Det, der startede som et idealistisk iværksætterprojekt er blevet til en virksomhed i vækst med en lysende fremtid.
arrow Læs også: Papiruld Danmark dømt i Sø- og Handelsretten

- Mange byggefirmaer kæmper jo i de her år. Men vi vækster helt vildt. Vi havde planlagt 20 procent i år, men det ender på 25 procent, siger Claus Skov, som er en af Papiruld Danmarks tre ejere.

Forklaringen er til dels produktet. Miljøvenligt papiruld, et alternativ til stenuld og glasuld, og ifølge Claus Skov både bedre og billigere.

Men papirulden kan ikke klare det alene. Det er Claus Skov bevidst om. For danskerne skal også lære papiruld at kende. Det har han arbejdet på siden starten i 1989.

- Dengang var vi de yderste flippere. Vi kunne sammenlignes med christianitter og med hærværksfolk.

Han faldt over papiruld i Canada og USA, hvor man har isoleret huse med papiruld i mere end 100 år. Det ville han gerne have med til Danmark.

- Så tænkte jeg, at det er godtnok dumt at sejle gamle aviser over Atlanten. Det må vi kunne producere herhjemme, fortæller han.

Det kunne han, og siden da har mange danskere fået papiruld ind i huset. Så mange, at virksomheden i 2009 og 2010 nåede status som en af Dagbladet Børsens gazeller.

Så hurtigt går det ikke længere. Men virksomheden udvikler sig på alle planer, og arbejder nu målrettet på at få udbredt budskabet om papiruldens mange gode egenskaber.

Og det sker især på internettet. En af virksomhedens nyeste medarbejdere, Rikke Henningsen Herrguth, er ansat for at forbedre virksomhedens kommunikation og er blandt andet ansvarlig for at gøre Papiruld Danmark mere synlig på internettet.

Og det har hun gjort. Når man googler "isolering" kommer Papiruld Danmarks hjemmeside op på en af de første sider. Googler man "papiruld" kommer hjemmesiden som nummer 1.

- Vi sørger for at være til stede, så vi er nemme at finde, siger Claus.

Papiruld Danmark samarbejder med 40 autoriserede isolatører over hele landet, som kører ud til kunderne og isolerer med papirulden. Papiruld Danmark hjælper de mange, små firmaer med at få deres hjemmeside til også at være synlig på internettet og give dem alle en ens profil. Og så skal der flere folk til. Der opgraderes med en salgsdirektør og en sælger, der skal forsøge at få nogle af de store typehusfirmaer som kunder.

Det kommer nemlig heller ikke af sig selv,

- Arkitekter og byggefirmaer tænker meget traditionelt, så det er en opgave at få dem til at overveje nye byggematerialer, fortæller Rikke Henningsen Herrguth.

Når de nye installatører kommer til og de nye salgsfolk kommer i gang, regner Papiruld Danmark også med at der skal produceres mere papiruld, og anlægget, der laver de gamle aviser til papiruld, er ved at sætte farten op. I dag kan systemet producere tre paller i timen - det skal op på 3,6 paller i timen.

Men den skal gå endnu stærkere. Papiruld Danmark har i dag 50 procent af markedet for papiruld i Danmark. Og selve markedet er kun på to procent af isoleringsmarkedet.

- Det er ingenting. Men det åbner muligheder, siger Claus Skov selvsikkert og fortæller om det tætte net af papiruldsfabrikker, han vil lægger over Nordeuropa.

- To steder på Sjælland, fem i i Jylland, 15 i Sverige, og 30 steder i Tyskland. Det er bedre at have produktionen lokalt og være tæt på både kilden og forbrugeren. Jeg kunne godt tænke mig, at vi kunne lade være med at køre så meget. Der er lastbiler nok ude på motorvejene, siger han.
arrow Hård strid om isolering
06. februar 2013 kl. 04:00 Opdateret: kl. 09:34
arrow Papirfuge kan blive et guldæg
22. januar 2013 kl. 04:00 Opdateret: kl. 14:00
arrow Papiruld Danmark får Initiativpris
29. oktober 2012 kl. 11:59 Opdateret: kl. 08:23