17. februar 2020
En skråtstillet træplade inddrager gulvpladsen svarende til 12 passagersæder i Østbanens nye tog. Det sikrer, at togets samlede akseltryk ikke overstiger Trafikstyrelsens sikkerhedsgrænser.
En skråtstillet træplade inddrager gulvpladsen svarende til 12 passagersæder i Østbanens nye tog. Det sikrer, at togets samlede akseltryk ikke overstiger Trafikstyrelsens sikkerhedsgrænser.
Foto: Henrik Fisker.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: 12 togsæder lettere på Østbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

12 togsæder lettere på Østbanen
Stevns - 16. december 2011 kl. 14:15
Af Henrik Fisker
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk
Østsjælland: Regionstog har fjernet 12 togsæder i hvert af sine togsæt på Østbanen og erstattet dem med to skråtstillede træplader op ad væggen. Det skriver DAGBLADET Køge fredag.

Baggrunden er et krav fra Trafikstyrelsen i forbindelse med, at Østbanen 11. december satte tophastigheden op til 100 km/t. Regionstog har gennemført en række opgraderinger af sine spor og signalsystemer samt foretaget adskillige testkørsler, men alligevel blev selskabet på det sidste og afgørende møde før køreplanskiftet mødt med nye sikkerhedskrav fra Trafikstyrelsen, der skal give den endelige godkendelse til at sætte farten op. Styrelsen pålagde selskabet, at togsættenes samlede akseltryk skulle reduceres for ikke at overbelaste skinnerne ved højere hastighed.

Kravet til akseltrykket betyder også, at Regionstog ikke må anvende togsæt fra Odsherredsbanen, når Østbanens egne tog er til reparation eller eftersyn. Årsagen er, at disse "vikartog" er tungere, fordi de har toilet ombord. I praksis kan det betyde flere korte tog med kun ét togsæt mellem Hårlev og Køge, så passagerer til og fra Rødvig må skifte tog i Hårlev.

- Trafiksikkerheden vil altid være det vigtigste for Regionstog. De ekstra krav tager vi til efterretning og laver nogle tilpasninger. Men det er vigtigt for Regionstog, at vore rejsende og pendlere får det fulde udnytte af de nye mulig, som køreplanen giver, og vi har derfor i sikkerhedens navn valgt at løse de ekstra krav lidt utraditionelt, siger Regionstogs administrerende direktør Jens Arne Jensen.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk