13. december 2019
Trafikforsker Per Homann Jespersen fra RUC tror, at afgifter for at køre på vejene vil dæmpe væksten i biltrafikken og dermed overflødiggøre Ring 5 mellem Køge og Helsingør.
Trafikforsker Per Homann Jespersen fra RUC tror, at afgifter for at køre på vejene vil dæmpe væksten i biltrafikken og dermed overflødiggøre Ring 5 mellem Køge og Helsingør.
Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Forsker: Ring 5 er overflødig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Forsker: Ring 5 er overflødig
Opdateret 09. februar 2011 kl. 09:54
Sjælland - 07. februar 2011 kl. 10:58
Af Per Vagnsø
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk
Sjælland: En Ring 5-forbindelse med motorvej mellem Køge og Helsingør er overflødig. Det mener trafikforsker Per Homann Jespersen, RUC, skriver Sjællandske.

- Jeg tror ikke, vi har brug for den. Jeg tror ikke, at biltrafikken vil vokse så meget, for det bliver dyrere at køre i bil på grund af oliepriserne og forskellige afgifter, siger Per Homann Jespersen.

Han hæfter sig ved, at spaden til Ring 5 tidligst kan blive sat i jorden efter 2020.

- Til den tid kan vi sagtens have roadpricing, så efterspørgslen efter bilkørsel bliver noget mindre. El-bilerne er nok heller ikke i gang for alvor til den tid, siger Per Homann Jespersen.

Henrik Sylvan var projektleder for IBU-Øresund, som lavede en rapport om Ring 5 for Region Hovedstaden, Skåne og Sjælland.

Han understreger, at det er matematiske modeller, der har forudsagt, at jernbanedelen af Ring 5 vil have omkring 40.000 passagerer og motorvejen i gennemsnit mellem 40.000 og 55.000 bilier i døgnet. Han erkender dog, at spørgsmålet om kørselsafgifter ikke indgår i beregningerne.