15. juni 2021
Op til 2500 tons tunge broelementer skal hejses ud på vandet med denne enorme flydekran, der fredag blev færdigmonteret. Første bro-fundament skal efter planen skibes ud i slutningen af denne måned. Foto: Lars Christensen
gallery icon

Se billedserie

Op til 2500 tons tunge broelementer skal hejses ud på vandet med denne enorme flydekran, der fredag blev færdigmonteret. Første bro-fundament skal efter planen skibes ud i slutningen af denne måned. Foto: Lars Christensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Se billederne: Flydekran klar til at få broen ud på vandet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Se billederne: Flydekran klar til at få broen ud på vandet
Vordingborg - 04. juli 2020 kl. 09:53
Af Lars Christensen

Brobyggerne på Masnedø begynder nu for alvor at komme op i højden. Fredag kom en godt 26 meter høj flydekran på plads, da to 300 tons tunge tværbjælker blev hejst på plads.

- De vejer en del, men der er også brug for noget tyngde. De skal kunne løfte 2500 tons tunge bro-elementer, forklarer Marinus Meijer, ansvarlig for anlægsarbejdet til vands.

Efter mere end et års forberedelser er brobyggerne snart klar til at sejle de første brodele ud på vandet. I de enorme haller på den tidligere gartnerigrund på Masnedø ved Vordingborg er man ved at færdiggøre fundamentet til den første bropille, der efter planen skal skibes ud på en stor pram omkring slutningen af juli eller starten af august.

Første synlige tegn
Når broelementet bliver sænket på plads vil det stikke cirka to meter op over havoverfladen, og det bliver dermed første synlige tegn på broen ude på vandet.

- Vi starter fra Falster-siden og arbejder os ud mod midten. I begyndelsen af næste år begynder vi på Masnedø-siden og arbejder os derfra ud mod midten, forklarer Marinus Meijer.

Samtidig med at der arbejdet både på Falster-siden og Masnedø går man også i starten af næste år i gang med pylonen ude midt på vandet, hvor man allerede er godt i gang med at støbe det 11.800 tons tunge fundament. Resten skal støbes ude på stedet.

- Vi går i gang med den tidligt, fordi det tager lang tid at bygge den op, når den skal være 100 meter og vi bygger tre meter af gangen, forklarer han.

Vinden bestemmer
Marinus Meijer forklarer, at vejrforholdene selvfølgelig kan få indflydelse på tidsplanen.

- Det er mest vinden, der kan blive et problem. Vi har ikke de store problemer med bølger. Vi er jo heldigvis ikke ude i Nordsøen, fortæller han.

I det hele taget er arbejdet med udskibningen af broelementerne langt mindre vejrudsat end ved mange andre broprojekter, fordi italienerne har besluttet at benytte metoden med den 26 meter høje flydekran.

Andre steder benytter man en kæmpekran til at få hejst broelementerne på plads, og de enorme kraner er langt mere udsatte for vindpåvirkning.

Valget af flydekranen har desuden den ekstra bonus, at den er langt billigere i drift, end hvis firmaet skulle leje en kæmpekran i dyre domme.

Flydekranen fremhæves derfor også som en af årsagerne til, at italienerne var det billigste bud, dengang der blev budt på byggeriet af den nye storstrømsbro.

Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk