17. oktober 2019
Den første trappe til den nye perronbro er allerede sat op, og søjlerne til den nye bro er også støbt, så nu mangler man bare at få hejst den cirka 50 meter lange bro på plads. Trappen, der ses på billedet, fører fra grusparkering op til en ny platform i det sydvestlige hjørne af banegårdspladsen. Herfra skal en lille trappe føre togpassagerne videre op til broen. Foto:  Lars Christensen
gallery icon

Se billedserie

Den første trappe til den nye perronbro er allerede sat op, og søjlerne til den nye bro er også støbt, så nu mangler man bare at få hejst den cirka 50 meter lange bro på plads. Trappen, der ses på billedet, fører fra grusparkering op til en ny platform i det sydvestlige hjørne af banegårdspladsen. Herfra skal en lille trappe føre togpassagerne videre op til broen. Foto: Lars Christensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: På lørdag får stationen sin nye perronbro

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På lørdag får stationen sin nye perronbro
Vordingborg - 17. juli 2019 kl. 12:58
Af Lars Christensen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Man skal være særdeles morgenfrisk, hvis man vil opleve den nye gangbro på Vordingborg Station blive hejst på plads.

Efter måneders forberedelser skal den nye bro hejses på plads på lørdag, 20. juli. Arbejdet går dog allerede i gang klokken 05 lørdag morgen, hvor man begynder forberedelserne til at hejse den knap 50 meter lange bro op.

Arbejdet med etableringen af broen er sat til at vare helt frem til klokken 17 om aftenen, men vil man opleve den lange gangbro hænge i luften, så skal man stå klar i de tidlige morgentimer.

- Vi kan ikke sige præcist, hvornår broen bliver hejst på plads, men det vil højst sandsynligt ske tidligt om morgenen, forklarer Svend Skodborg-jørgensen fra Banedanmark.

Han forklarer, at interesserede gerne må følge med i arbejdet med broen, men han henstiller til, at man som publikum overholder sikkerhedsafstanden og nøjes med at se bro-hejsningen på god afstand.

- Det er en 50 meter lang bro, vi skal have op i luften. Vi skal helst ikke have folk for tæt på, forklarer han.

- Det vil være bedst, hvis folk holder sig på Næstvedvej ved broen over jernbanen. Der vil man nok også få det bedste udsyn, tilføjer han.

Med perronbroens etablering bliver det for alvor tydeligt, hvor stor en forvandling hele stationen i Vordingborg er midt i.

Før skulle man ind i stationsbygningen for at komme over til perron 2 og 3, men den gamle gangbro er nu fortid, og man skal fremover ned til det sydvestlige hjørne af banegårdspladsen for at komme til og fra perronerne. Det markante halvtag, der sørgede for læ til de ventende passagere, er også fortid, og i stedet er man i gang med at opsætte små læskurer på perronerne, der sammen er gangbroen er blevet flyttet længere sydpå.

Til gengæld vil gangbroen fremover gå hele vejen henover jernbanen, så der bliver skabt direkte forbindelse til campusområdet ved Proffesionshøjskolen Absalon. Det vil gøre det væsentligt nemmere at komme til og fra stationen for hele den vestlige del af Vordingborg. På østsiden af stationen laves der en ny og større asfalteret parkeringsplads på den gamle grusparkering, så bilisterne får direkte adgang til togstationen.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk