23. november 2020
Fundamentet til pylonen er støbt hele ude ved kanten af havnekajen, så den nemt kan trækkes ud på den pram, der skal fragte den ud i Storstrømmen. Foto: Vejdirektoratet
gallery icon

Se billedserie

Fundamentet til pylonen er støbt hele ude ved kanten af havnekajen, så den nemt kan trækkes ud på den pram, der skal fragte den ud i Storstrømmen. Foto: Vejdirektoratet
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nu er fundamentet støbt til bropylonen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nu er fundamentet støbt til bropylonen
Vordingborg - 27. oktober 2020 kl. 19:11
Af Lars Christensen

Konstruktionen af den 102 meter høje pylon, som skal stå midt i Storstrømmen, har nu nået den første store milepæl med støbningen af bundpladen i fundamentet på projektets byggeplads på Masnedø.

Når fundamentet er helt færdigt, vil det veje mere end 11.000 tons. Det bliver derfor en særdeles vanskelig operation, når det sejles ud fra byggepladsen og sænkes ned på havbunden.

Det har været et omfattende arbejde at få støbt fundamentet til den kommende pylon. Bundpladen er 90 centimeter tyk og har et areal på 34 gange 42 meter. Det har taget 60 arbejdere, 150 lastbiler og 1300 kubikmeter beton at få gjort fundamentet klar.

Selvom der er opført to betonværk på byggepladsen, som begge var i fuld drift, fik entreprenøren SBJV brug for forstærkning fra DK-beton.

En støbning i denne størrelsesorden kræver en høj grad af koordination, da den store mængde beton skal pumpes ind og fordeles blandt armeringsjernet før den begynder at størkne. Derfor var der i alt 60 arbejdere involveret på pladsen i de 15 timer støbningen tog, fordelt på to holdskift.

- Støbningen har været planlagt igennem lang tid, og involverer rigtig mange forskellige dele, både i forhold til leverandører og selve logistikken, som skal til for at få det hele til at gå op inden for et meget snævert tidsvindue. Derfor er det godt at se, at det hele forløb efter planen, og faktisk blev gennemført hurtigere end forventet, siger Niels Gottlieb, projektchef på byggeriet af Storstrømsbroen for Vejdirektoratet.

Efter støbningen af betonen, går arbejdet nu i gang med at bygge en række vægge op oven på bundpladen. Det gør man for at lave en række kamre, der skal være hule, så man nemmere kan få fragtet fundamentet ud på vandet. Når arbejdet er helt færdigt, vil fundamentet være mere end 20 meter højt.

Hos Vejdirektoratet forventer man, at pylon-fundamentet er klar til at blive sejlet ud omkring maj næste år.

Køber du de fleste julegaver i forbindelse med Black Friday?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk