23. maj 2018
For 10-årige Max Thier fra 4.x er det sjovt at lave spil. Han drømmer om at blive fodboldspiller, cykelrytter, programmør eller en, der hjælper Forsvaret med ikke at blive hacket. Foto: Jørgen Jørgensen
gallery icon

Se billedserie

For 10-årige Max Thier fra 4.x er det sjovt at lave spil. Han drømmer om at blive fodboldspiller, cykelrytter, programmør eller en, der hjælper Forsvaret med ikke at blive hacket. Foto: Jørgen Jørgensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Lokal skole er med til at skabe nyt fag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lokal skole er med til at skabe nyt fag
Vordingborg - 10. februar 2018 kl. 13:02
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Et nyt teknologifag er på vej ind i folkeskolens 1. til 9. klasse. Første skridt er en treårig forsøgsperiode, men på Kulsbjerg Skole er man allerede godt i gang. Skolen deltager i et etårigt projekt, der skal afdække, hvordan man kan få mere teknologi i undervisningen. Bag projektet står Styrelsen for IT og Læring samt landets professionshøjskoler.

- Der er 26 projekter på landsplan, men på Kulsbjerg Skole har man som et af de eneste steder i landet sat pædagogerne i spil. De resultater, man opnår her, vil formodentlig kunne skubbes direkte ind i ministeriet og blive retningsgivende for, hvordan man sætter det nye fag sammen, fortæller Søren Knudsen fra Center For Undervisningsmidler på Professionshøjskolen Absalon, Vordingborg.

I fjerdeklasserne på afdeling Nyråd er eleverne i gang med at lære at programmere. Kulsbjerg Skole er i forvejen IT-profilskole, så de hiver hjemmevant iPad'en op af tasken. Ved klassens smartboard styrer pædagog Lasse Jørgensen undervisningen. Matematiklærer Nadia Nørrekjær ser til fra sidelinjen.

- Det er fedt, at Lasse har været på uddannelse. Når jeg skal til at inkorporere det i undervisningen, er eleverne allerede superbrugere, fortæller Nadia Nørrekjær, mens eleverne koder sig frem til et spil, hvor en figur flytter sig rundt, når de trykker på skærmen.

Ifølge Henrik Elvang, it-didaktisk vejleder på Kulsbjerg Skole, er det bevidst, at man lader pædagogerne føre teknologien ind i undervisningen. Ofte strander inddragelsen af teknologi på lærernes tidspres og teknologiforskrækkelse. Desuden har man efter folkeskolereformen i 2014 ikke alle steder formået at skabe et ligeværdigt forhold mellem lærere og pædagoger. Nu får pædagogerne en ekstra faglig kompetence på niveau med eller over lærernes.

Læs mere i Sjællandske lørdag.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk