18. november 2017
Illustration: Vejdirektoratet
Illustration: Vejdirektoratet
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Italienere skal bygge ny Storstrømsbro

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Italienere skal bygge ny Storstrømsbro
Vordingborg - 23. oktober 2017 kl. 12:32
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Vejdirektoratet har valgt entreprenør til den omfattende opgave med at bygge den nye Storstrømsbro. Valget er faldet på et joint venture bestående af Itinera, Condotte og Grandi Lavori Fincosit med Seteco Ingegneria som underrådgiver.

arrow Læs også: Italienske brobyggere var 400 mio. billigere end danske konkurrenter

Det vindende joint venture består tre italienske entreprenørvirksomheder og en italiensk brorådgiver. Desuden har man benyttet det danske firma EKJ Rådgivende Ingeniører. Tilsammen kommer de med årtiers erfaring med alle typer af internationale infrastrukturprojekter.

I alt fire joint ventures bød på opgaven, der er på cirka 2,1 milliarder kroner.

Det valgte joint venture har som en central del af projektet placeret sin produktion af broens elementer på Masnedø i umiddelbar nærhed til det kommende byggeri. Arealet, som ligger, hvor Masnedø Gartneri har til huse i dag, er eksproprieret i forbindelse med projekteringen af den kommende bro og er således blevet tilgængeligt for de bydende som muligt arbejdsareal undervejs i projektet.

Vejdirektoratet havde desuden peget på Nakskov Havn som en mulig placering af elementproduktionen, men i sidste ende har det været op til de bydende at beslutte placeringen. Et enkelt joint venture pegede på Polen som et muligt produktionssted, mens de tre øvrige havde enten Masnedø eller en kombination af Polen og Nakskov Havn i spil.

Den nye Storstrømsbro indgår som en central del af opgraderingen af jernbanestrækningen mellem København og Rødby og videre til Femern Bælt-forbindelsen. Broen bygges til højhastighedstog i to spor og en to-sporet landevej med gang- og cykelsti. Den vil med sine 4 kilometer i længden og 100 meter i højden være Danmarks tredjestørste bro efter Øresundbroen og Storebæltsbroen.

Broen forventes at være klar til biltrafik i 2022 og til jernbanetrafik i 2023.

Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 milliarder kroner.

arrow Ny Storstrømsbro skal give hundredvis af lokale jobs
24. oktober 2017 kl. 11:08 Opdateret: kl. 11:08
LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.
Like os på facebook

Tip os

Del din historie eller billeder

Send en e-mail til:
sndk@sn.dk

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk