19. januar 2021
På en nat kan skinnefræseren fræse op til tre ton jern af skinnerne. Det kommer til at larme, når den bliver renset og klargjort om dagen. Foto: Banedanmark
gallery icon

Se billedserie

På en nat kan skinnefræseren fræse op til tre ton jern af skinnerne. Det kommer til at larme, når den bliver renset og klargjort om dagen. Foto: Banedanmark
Foto: Peter Elmholt
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Internationalt specialtog fræser tre ton jern pr. nat

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Internationalt specialtog fræser tre ton jern pr. nat
Vordingborg - 28. november 2020 kl. 11:19
Af Nina Lise

En gammel og effektiv kending er kommet besøg igen.

Skinnefræseren og det hold af internationale specialister, der står for skinnefræsning i store dele af Europa, er vendt tilbage til Danmark for at fræse små revner væk, der knapt kan ses med det blotte øje.

I nattetimerne fra 29. november til 2. december og igen fra 5. til 8. december kører toget mellem Næstved og Lundby. Fra 8. til 9. december kører det mellem Lundby og Vordingborg. Ifølge Pernille Skovrup, vedligeholdelsesleder i Banedanmark, kommer der kun lav til moderat støj, når toget er på arbejde om natten.

Til gengæld støjer det, når toget fra 29. november til 8. december holder stille i dagtimerne i Vordingborg. Det skyldes, at fræsetoget bliver renset og klargjort. Klargøringen kan give støjgener for naboer.

Fræsetoget er knap 44 meter langt og har en kampvægt på omkring 155 ton. To fræsehjul og et slibehjul i hver side sørger for en præcis og perfekt fræsning af skinnerne.

Det er det langsomste af de specialtog, der jævnligt gæster det danske jernbanenet.

Når fræseren er i gang, kører toget ned til blot 600 meter i timen, og togets fræsehjul kan derfor tage godt fat og fræse over en millimeter af skinnen for hver passage.

- Normalt vil toget behøve en til tre passager for at fjerne en revne, og på en nat kan skinnefræseren fræse op til tre ton jern af skinnerne. Jernet bliver herefter kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt, siger Pernille Skovrup.

Skinnefræsningen sikrer, at skinnerne kan holde længere, inden de skal udskiftes, og risikoen for skinnebrud bliver også mindre. Det betyder færre hastighedsnedsættelser og færre skader, der skal udbedres.

I fremtiden skal der køre flere tog på skinnerne, og derfor er det nødvendigt med vedligeholdelsen, som skal udføres samtidig med, at trafikken forstyrres mindst muligt. Derfor kører skinnefræseren og andre specialtog primært om natten.

Er det en god idé at indføre bøde eller straf, hvis man ikke vil gå i isolation efter en udlandsrejse?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk