26. juli 2021
- Der har været perioder, hvor der er benyttet miljøfremmede materialer, så vi skal have kortlagt, hvor og hvor meget, forklarer Niels Gottlieb. Foto: Vejdirektoratet
- Der har været perioder, hvor der er benyttet miljøfremmede materialer, så vi skal have kortlagt, hvor og hvor meget, forklarer Niels Gottlieb. Foto: Vejdirektoratet
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Gammel bro skal undersøges til bunds for miljøskadelige stoffer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Gammel bro skal undersøges til bunds for miljøskadelige stoffer
Vordingborg - 12. juni 2021 kl. 20:20
Af Lars Christensen

I disse uger tager Vejdirektoratets rådgivere prøver af maling, beton og andre materialer på Storstrømsbroen. Den viden skal sikre, at den planlagte nedrivning af broen foregår sikkert, bæredygtigt og miljøskånsomt.

Når både bil og togtrafik ruller på den nye Storstrømsbro, skal den nuværende bro over Storstrømmen nedrives, og det skal ske på en måde, der er bæredygtig for både natur og for mandskabet, der skal stå for opgaven.

Derfor har Vejdirektoratet bedt Rambøll, som er hovedrådgiver på nedrivningen, om en detaljeret undersøgelse af broens materialer. Det fortæller projektchef Niels Gottlieb.

- Vi har brug for et nærgående kendskab til de materialer, broen består af, før vi sender opgaven med nedrivning i udbud. Den viden skal hjælpe os til at beskrive opgaven, så den vindende entreprenør kan udføre opgaven bæredygtigt og miljømæssigt forsvarligt, siger Niels Gottlieb.

Vejdirektoratet ved, at der blandt andet er benyttet blymaling og asbest, men mangler konkret viden om omfang og placering af de farlige materialer.

- Det er en 3,2 kilometer lang bro, der er blevet vedligeholdt af mange omgange. Der ligger selvfølgelig dokumentation for det vedligeholdelsesarbejde, men det er ikke detaljeret nok, forklarer projektchefen.

- Broen er blevet vedligeholden lige siden den blev indviet i 1937, og der har været perioder, hvor der er benyttet miljøfremmede materialer, så vi skal have kortlagt, hvor og hvor meget, forklarer han.

Den viden er vigtigt for at udføre nedrivningen sikkerhedsmæssigt og miljømæssigt forsvarligt, ligesom den kan give svar på, hvilke materialer der kan genanvendes, tilføjer han.

Undersøgelserne foregår både på broen og fra vandsiden og fortsætter juni måned ud. Derefter skal prøverne analyseres nærmere.

De nye undersøgelser suppleres af en såkaldt markedsanalyse, som Vejdirektoratet har gennemført henover foråret. Her har godt 10 virksomheder fordelt på fem hold bidraget med erfaringer og vigtig viden i forhold til, hvordan man bedst river en stor bro ned. Det er en opgave, som Vejdirektoratet ikke selv har de store erfaringer med, og derfor har markedsanalysen været guld værd.

- Det har været en blanding af danske og internationale virksomheder, men primært danske, der har medvirket, og vi er blevet klogere på en række punkter, ligesom det også altid er godt at blive bekræftet i ens egne antagelser, forklarer Niels Gottlieb og tilføjer, at inputtene fra markedsanalysen sammen med de nye undersøgelser skal være med til at finpusse udbuddet af nedrivningen.

Niels Gottlieb forventer, at opgaven med nedrivning af broen sendes i udbud i 2025. Først når både biltrafik og togtrafik kører på den nye Storstrømsbro, går selve nedrivningen i gang. Det forventes at ske efter 2026.

Glæder du dig til, at Tour de France kommer til Danmark i 2022
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk