12. juni 2021
Rasmus Evind i haven bag Sweet & Coffee. Han og Doreen Evind udlejer selv ferielejligheder via Booking.com, mens Green Kayak?en har sin egen platform. Den bliver booket af mange københavnere, der dermed får øje på Præstø, siger han. Foto: Nina Lise
Rasmus Evind i haven bag Sweet & Coffee. Han og Doreen Evind udlejer selv ferielejligheder via Booking.com, mens Green Kayak?en har sin egen platform. Den bliver booket af mange københavnere, der dermed får øje på Præstø, siger han. Foto: Nina Lise
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Et skilt er ikke nok - nu skal fjorden samles til en turistdestination

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Et skilt er ikke nok - nu skal fjorden samles til en turistdestination
Vordingborg - 16. maj 2021 kl. 14:08
Af Nina Lise

Der sker masser af ting for turister i Præstø og omegn, men det er svært at få et samlet overblik over dem. Derfor går Præstø Handels- og Erhvervsforening i samarbejde med »Destination SydkystDanmark« nu i gang med at systematisere Præstø som en turistdestination.

Den kommende tid vil handelsformand Rasmus Evind tage rundt og banke på for at få lokale initiativtagere med i et nyt netværk. Det hele skal munde ud i en overskuelig platform, hvor man som turist kan se alt, hvad der sker i den uge, man er på besøg i området.

- SydkystDanmark har musklerne til at lave markedsføringen og den digitale platform, og så skal jeg som netværksperson tage ud og tale med for eksempel Oremandsgaard og Feddet, så vi kan få samlet Præstø Fjord til en destination, forklarer Rasmus Evind og tilføjer, at skiltene ved motorvejen er en start, om end de blev forsinkede og ikke står optimilt. Men for turister mangler der noget indhold i destinationen.

- Vi ved, hvad der foregår, fordi vi bor her. Men det ved man ikke som turist. Det skal vi have lavet om på, siger Rasmus Evind, der forventer, at der vil være en platform klar allerede til sommer, som så kan udbygges efterhånden.

Efterlyser aktører

Han efterlyser blandt andet input fra alle, der kan noget på vandet. Det kan være udlejere eller instruktører. De eksisterende vandaktiviteter er foreningsdrevet, men det kommer ikke turisterne til gode.

- Vi har de fedeste rammer, men vi mangler at få vand- aktiviteterne ud til turisterne, siger Ramus Evind, der sidste sommer tog til Løkken med sin datter udelukkende for at lære at surfe. De fandt kurset på en onlineportal, pakkede bilen og drønede afsted. Sådan skal det også være med for eksempel paddleboarding og kajak i Præstø.

I det hele taget er man meget længere fremme på den jyske vestkyst, som man trods geografisk spredning har formået at samle til en destination. Turisterne er ligeglade med, om de kører på kryds og tværs af kommunegrænser, når de besøger et område. De vil bare have gode oplevelser.

- Møn har en klynge, Skovtårnet har en klynge, og Stevns har en klynge hos SydkystDanmark. Præstø Fjord skal udgøre en ny klynge, hvor man skal kunne se, hvor man kan lave yogasub eller spille padeltennis. Vi skal tale hinanden op, og så skal man nemt kunne booke hjemme fra sommerhuset. Det nytter ikke at køre til Feddet for at spille padeltennis for så at konstatere, at banen er optaget hele dagen.

Kræver eventkalender

Han opfordrer alle, der går med en drøm om at blive turismeaktør i en eller anden form, til at kontakte ham og meget gerne taste deres events - små som store - ind i KultuNaut. Langt de fleste turistdestinationer bruger kulturguiden til at trække lister fra, når de skal lave eventkalendere over, hvad der sker i sommerlandet.

Målet er at få alle med - fra de små gårdbutikker og loppemarkeder over gode cykelruter og sæl-spots til havnelivet og de efterhånden mange festivaler. Ved at samle alle aktører i et netværk kan flere få forståelsen af, hvordan man skaber en destination.

- Det handler ikke om at skabe masseturisme, for det egner vores by sig ikke til, men om at brede turismen ud. Vi er alle sammen små aktører, men sammen kan vi blive sindssyg stærke. Det kræver dog, at aktørerne spiller ind, så vi kan give et samlet overblik. Der skal helst være oplevelser til en hel uge, siger Rasmus Evind.

- Vi kan være helt sikre på, at det, vi synes er fedt - synes turisterne helt sikkert også er fedt. Det handler om at italesætte det og få de rigtige til at arbejde sammen. Så kan vi på en måned nå langt - SydkystDanmark er allerede godt i gang med at udvikle platformen, fastslår han.

Hvor langt tror du Danmark når ved EM
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk