17. juni 2019
Tyske og danske elever har de seneste dage arbejdet sammen på projekter med fokus på bæredygtighed og ernæring. Her er det fra venstre Aliyah Otto, Jamie Böhme og Emily Helbig fra Tyskland og Louise Sylvest Pedersen, Emma Moos Sølving og Emil Uhlenfeldt.Foto: Lars Christensen
gallery icon

Se billedserie

Tyske og danske elever har de seneste dage arbejdet sammen på projekter med fokus på bæredygtighed og ernæring. Her er det fra venstre Aliyah Otto, Jamie Böhme og Emily Helbig fra Tyskland og Louise Sylvest Pedersen, Emma Moos Sølving og Emil Uhlenfeldt.Foto: Lars Christensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Elever del af stort dansk-tysk projekt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Elever del af stort dansk-tysk projekt
Vordingborg - 24. januar 2019 kl. 05:29
Af Lars Christensen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

En usædvanlig stor og imponerende moderne skole. Sådan lyder vurderingen fra de tyske elever, der de seneste dage har været på besøg på Kulsbjerg Skole i Stensved.

Eleverne kommer fra Wagrien Schule i Oldenburg, der er en noget mindre og noget ældre skole, og hvor man slet ikke er kommet lige så langt med indførelsen af it i undervisningen.

- Den første dag grinte danskerne af, at jeg havde fyldepen og papir med, fortæller 15-årige Emily Helbig.

- De er meget mere moderne. Vi har slet ikke wi-fi på vores skole, forklarer 14-årige Aliyah Otto.

For danskerne har det også været ret specielt at opleve den store forskel i teknologi. 15-årige Emil Uhlenfeldt og 15-årige Emma Moos Sølving var begge med sidste år, da deres klasse besøgte skolen i Tyskland, så de har med egne øjne set den store forskel.

- Vores skole er godt nok en af dem, der er langt fremme i forhold til it, men det var alligevel overraskende at se, hvor stor forskellen er, forklarer Emma Moos Sølving.

De danske og tyske elever har tirsdag og onsdag arbejdet sammen på et projekt med fokus på bæredygtighed og ernæring. Her har de i grupper på tværs af de to lande skulle arbejde med idéer, der kan understøtte en mere bæredygtig tilgang i deres eget liv og samfundet generelt.

- Min gruppe har arbejdet på at få sundere mad ind på skolerne ved et samarbejde med supermarkederne, der kunne komme af med den mad, der er tæt på udløbsdato. Det ville være win-win for både skole og supermarkeder, forklarer Emil Uhlenfeldt.

- Vi har arbejdet på, at man skal dyrke mere selv. Det skulle være et fag i skolen. Så kan man også spare på emballagen, forklarer 14-årige Louise Sylvest Pedersen, mens Emma Moos Sølving foreslår, at man skal holde igen med importen af madvarer for at skåne miljøet.

På trods af den store kulturforskel, i hvert fald når det kommer til it i skolen, så har både de danske og tyske elever hurtigt erfaret, at de har meget mere til fælles, end de først regnede med. Det er dog ikke til at komme uden om sprogbarrieren mellem de to lande.

- Det var svært at tale med dem i starten, men det er også en fed oplevelse at få det rigtige tyske sprog ind i undervisningen, så det ikke kun er tysklæreren, forklarer Louise Sylvest Pedersen.

- Nogen af dem kan lidt engelsk, men eller har vi været nødt til at tale tysk, men det bliver jo en blanding af dansk, tysk og engelsk, forklarer Emma Moos Sølving.

- Det er jo værst for dem. Vi forstår lidt tysk, men de forstår slet ikke dansk, tilføjer Emil Helbig.

Også for tyskerne har sprogbarrieren været en udfordring.

- De kan godt forstå os, men de lyder som børnene i grundskolen, når de selv prøver at tale tysk, griner Emily Helbig.

- Det går bedre og bedre med at forstå hinanden. Det er meget imponerende, hvor gode de er til engelsk, forklarer 14-årige Jamie Böhme.

Det dansk-tyske samarbejde afsluttes på fredag med en præsentation af elevernes forskellige projekter. Det finder sted på Kulsbjerg Skole i Stensved fra klokken 10 til 11, og alle er velkomne.

Projektet på Kulsbjerg Skole er en del af Interreg-projektet »Tysk-dansk ungdom skaber en fælles fremtid«. I alt 30 skoler fra Danmark og Schleswig Holstein deltager med godt 2.880 elever.

Det er et treårige projekt, der nu er på sit andet år. På Sjælland medvirker desuden to skoler i Næstved og en i Køge.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk