17. august 2018
Bro-koordinator Jens Henrik Lassen (tv.) fra Per Aarsleff i selskab med Thomas Fløe, der er arbejdsmiljø-koordinator.
gallery icon

Se billedserie

Bro-koordinator Jens Henrik Lassen (tv.) fra Per Aarsleff i selskab med Thomas Fløe, der er arbejdsmiljø-koordinator.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Bropille kom ingen vegne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bropille kom ingen vegne
Vordingborg - 17. juli 2018 kl. 05:46
Af J. C. Borre Larsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Under et halvtag ved Masnedø Marinecenter sidder Jens Henrik Lassen og kigger på den gule kæmpekran, som ude på vandet bakser med én af de grå 1100 tons tunge betonpiller til den nye Masnedsundbro.

Jens Henrik Lassen er bro-koordinator for Per Aarsleff A/S, der af Banedanmark har fået opgaven med at bygge den nye dobbeltsporede jernbanebro over Masnedsund.

Det var ellers meningen, at Per Aarsleff mandag ville have løftet den første af i alt fem bropiller fra en pram og ud i vandet ved siden af den gamle Masnedsundbro, på Vordingborg-siden, men det er udskudt til tirsdag.

- Det er et problematisk løft, siger Jens Henrik Lassen og forklarer:

- Vi har masser af erfaring med broer, men det er første gang, at vi laver Masnedsundbroen. Der er en masse detaljer i det. Kranens løftestropper er alt for stive. De skal være lige elastiske, så vi ikke løfter skævt.

Koordinatoren og arbejdsmændene genoptager i dag arbejdet ved ni-tiden med at flytte den første bropille på plads.

Under selve løftet sørger flere ankre for, at kranen ikke flytter sig. Nogle af ankrene vejer op til fem tons og er gravet ned i havbunden. Derudover vil nogle store pumper fylde prammen, der bærer flydekranen, med vand, så den er i balance.

Selve bropillerne bliver sat på et fladt underlag af knust granit.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk