21. april 2019
HR-manager Nicole Camozzi Jensen foran byggepladsen på Masnedø.
gallery icon

Se billedserie

HR-manager Nicole Camozzi Jensen foran byggepladsen på Masnedø.
Foto: J.C. Borre Larsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Brobyggeri: Italienere forsvarer valg af portugisiske lønsnydere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Brobyggeri: Italienere forsvarer valg af portugisiske lønsnydere
Opdateret 01. marts 2019 kl. 08:11
Vordingborg - 01. marts 2019 kl. 06:00
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Italienske Itinera, der skal bygge den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster, løber endnu en gang ind i dårlig omtale. Torsdag bragede Fagbladet 3F ud med historien om, at italienerne har hyret det portugisiske betonfirma CNBT som under-entreprenør til arbejdet på og omkring broen.

CNBT var i en årrække én af de største underentreprenører på Metro Cityringen i København, hvor man snød 120 af sine ansatte for store beløb i løn. Op til en halv million kroner havde flere af de ansatte til gode for overarbejde, de ikke havde fået løn for.

Sagen endte i to store forlig, som betød, at CNBT i alt måtte efterbetale over 30 millioner kroner for løndumping og brud på overenskomsten til de 120 ansatte.

- Loven er lige for alle. Når man har overstået sin straf, har man rent blad, lyder det til Sjællandske fra Nicole Camozzi Jensen, der er HR-manager i Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), italienernes danske konsortium.

Nicole Camozzi Jensen bedyrer, at SBJV vil være på tæerne, så CNBT's brofolk ikke bliver snydt som deres kollegaer på Metro Cityringen.

- We walk the talk. Vi beder om lønsedler, timesedler og ansættelseskontrakter, som vi går igennem. I det hele taget graver vi bare dybere, siger Nicole Camozzzi Jensen, der ikke forventer en ny skandale.

- Når man har lavet fejl, forventer jeg, at man har lært lektien.

Storstrømsbroen har tidligere været ramt af en serie af skandaler. Allerede inden byggestart kunne Fagbladet 3F afsløre, at to af de tre italienske selskaber, der vandt kontrakten på at bygge Storstrømsbroen, var involveret i en gigantisk sag om korruption og bestikkelse i Italien.

De spiller i dag ingen rolle i det arbejde, som i 2022 munder ud i Danmarks tredjestørste bro.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk