15. november 2018
Hele balladen startede med regionens forslag om at spare hovedfærdselsåren mellem Vordingborg og Stege væk. I stedet peger Mikael Smed (S) på de små jernbaner, som er alt for ufleksible. Foto: Claus Vilhelmsen
Hele balladen startede med regionens forslag om at spare hovedfærdselsåren mellem Vordingborg og Stege væk. I stedet peger Mikael Smed (S) på de små jernbaner, som er alt for ufleksible. Foto: Claus Vilhelmsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Borgmester efterlyser langsigtet analyse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Borgmester efterlyser langsigtet analyse
Vordingborg - 12. september 2018 kl. 16:04
Af Claus Vilhelmsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Vordingborgs borgmester Mikael Smeds (S) forslag om at lukke Tølløse- banen i stedet for at lukke buslinjer (bl.a. linje 660R Vordingborg-Stege) fik i gårsdagens avis svar på tiltale af regionsrådsmedlem Peter Jacobsen (DF), skriver Sjællandske.

arrow Læs også: Reaktion på spareforslag: Lukning af Tølløsebanen er hul i hovedet

Han er vicborgmester i Kalundborg og som regionsrådsmedlem formand for udvalget for trafik, infrastruktur og miljø i Region Sjælland.

Peter Jacobsen kalder det hul i hovedet at lukke Tølløse-banen og påpeger, at regionen får et bloktilskud fra staten for banen, som er større end underskuddet.

Men det er netop denne kassetænkning, Mikael Smed vil til livs.

- Jeg er godt klar over, at man ikke kan lukke banen med et pennestrøg. Men jeg efterlyser et langsigtet analysearbejde, der viser, hvordan vi bedst kan indrette os med den kollektive trafik over de næste mange år.

- De små jernbaner giver underskud, og bare fordi vi får pengene refunderet fra staten, skal vi så blive ved med at drive banerne, spørger Mikael Smed retorisk.

Han ser gerne en omstilling til lokal, grøn, kollektiv trafik. Det kunne være el-busser som i Roskilde.

- Jeg var i Rødvig i går (tirsdag). Der så jeg tre passagerer i toget. Det er godt nok en dyr rejse for skatteyderne og viser, hvor ufleksibel et tog er, siger han.

- Et tog er godt og billigt, når en masse mennesker bruger det som f.eks. på ruten fra København til Aarhus eller S-togene i København. Men i tyndere befolkede områder er det for dyrt. Det er jo ikke kun togene, der skal holdes vedlige, men også skinner, signaler, billetmaskiner osv., fremhæver Vordingborgs borgmester.

Det skriver Sjællandske

arrow Borgmesters spareforslag: Nedlæg Tølløse-banen
11. september 2018 kl. 06:00 Opdateret: kl. 16:51

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk