17. april 2021
Indtil videre skal ungerne køres til og fra den nye børnehave ad  Rugvænget. Foto: J.C. Borre Larsen
gallery icon

Se billedserie

Indtil videre skal ungerne køres til og fra den nye børnehave ad Rugvænget. Foto: J.C. Borre Larsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Børnehave først og så trafikmåling bagefter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Børnehave først og så trafikmåling bagefter
Vordingborg - 24. februar 2021 kl. 22:26
Af J.C. Borre Larsen

Den kommende børnehave i Præstø var det punkt på dagsordenen, som fyldte mest under onsdagens kommunalbestyrelsesmøde.

Her var politikerne lodret uenige om selve trafikken til og fra daginstitutionen ved Rugvænget.

Flertallet med Socialdemokratiet i spidsen vil se tiden an og først kigge på trafikbedringer, den dag den store børnehave med plads til 150 børn står færdig.

Mindretallet derimod frygter det værste, hvis man holder fast i lokalplanforslaget om at have ind- og udkørsel via Rugvænget.

Det forslag er de lokale borgere er dybt imod på grund af skolebørn, cyklister og et øget antal bilister. Det har de flittigt givet udtryk for på et borgermøde og i høringssvar til lokalplanen.

Præstø Lokalforum peger i stedet på en vejadgang fra omfartsvejen Jungshovedvej. Løsningen til 2,5-3 millioner kroner får stor opbakning fra Venstre.

- Vi har lyttet til høringssvarene, sagde Bo Manderup, der frygter, at der ikke sker mere, når først daginstitutionen er bygget.

Radikale Venstres Michael Larsen:

- Det er muligvis en tankegang i Venstre, men for os andre, er det helt naturligt, at hvis der er noget, som ikke virker, så skal det laves om, lød det.

DF's Marie Hansen mener ligesom Venstre, at det er for dårligt, at der ikke bliver lyttet til borgerne.

- Skal der ske dødsfald først, spurgte hun.

Udnyt maskinerne

Borgmester Mikael Smed (S) forsvarede beslutningen om at vente med en vejføring fra Jungshovedvej eller andre trafikale løsninger ved de nærliggende veje Christinelundsvej/Rosagervej/Rugvænget/Østerbro.

- Der er ikke noget fagligt belæg for, at trafikafviklingen ikke kan foregå på forsvarlig vis. Der er ingen grund til at bruge skatteborgernes penge på en vejføring, som måske ikke er nødvendig, lød det fra Mikael Smed.

Den faglige vurdering fra forvaltningens side stiller Venstres Peter Ole Sørensen spørgsmålstegn ved.

- Det er klart, at sådan en stor daginstitution vil give et ekstra tryk på vejene, lød det fra Peter Ole Sørensen, der endnu engang slog på tromme for at slå to fluer med et smæk

Når store maskiner rykker ind for at rense den forurenede jord ved børnehaven, kan de ifølge Sørensen fortsætte med at lave adgangsvejen fra Jungshovedvej.

Kurt Johansen på bane

Enden på en meget lang debat blev, at et flertal bakkede op om Socialdemokratiets Kurt Johansens ændringsforslag til den oprindelige indstilling om først at lave trafikmålinger med tiden.

Kurt Johansens forslag går ud på, at kommunen straks sætter gang i trafikmåling og trafikovervågning lige så snart børnehaven åbner. På den måde kan man hurtigt få et overblik over, om der er behov for en alternativ trafikafvikling.

Derudover optages trafikafvikling i krydset Rosagervej/Christinelundsvej/Østerbro som en sag på næste møde i Trafiksikkerhedsrådet, idet skolevejen for bløde trafikanter skal sikres.

S, SF, R, EL, ALT og K stemte for Kurt Johansens ændringsforslag til den endelige vedtagelse af lokalplanen. Venstre, DF og Nye Borgerlige var imod.

Efter planen skal børnehaven være færdigbygget i efteråret 2022.

Lars Løkke starter nyt parti i midten af dansk politik. Kunne du finde på at stemme på hans parti ved næste folketingsvalg?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk