22. september 2021

Alfred Josefsen og Ann-Christina Matzen Andreasen har sammen skrevet ledelsesbogen 'Ledelse i virkeligheden' inspireret af den sparring, Alfred Josefsen har givet Ann-Christina Matzen Andreasen og ledergruppen på JAC.
gallery icon

Se billedserie

Alfred Josefsen og Ann-Christina Matzen Andreasen har sammen skrevet ledelsesbogen 'Ledelse i virkeligheden' inspireret af den sparring, Alfred Josefsen har givet Ann-Christina Matzen Andreasen og ledergruppen på JAC.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Stærke resultater inspirerer til ny ledelsesbog

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Stærke resultater inspirerer til ny ledelsesbog

En succesrig ledersparring mellem den tidligere Irma-direktørAlfred Josefsen og leder af Gentoftes Job-, Aktivitets og Kompetencecenter, Ann-Christina Matzen Andreasen, er blevet til en ny ledelsesbog

Opdateret 04. juni 2020 kl. 01:28
Villabyerne - 07. september 2018 kl. 10:04
Af Peter Klar

"Resultaterne var så stærke, at vi kiggede på hinanden og hurtigt var enige om, at vi gerne ville skrive en bog om dem."

Ordene kommer fra Ann-Christina Matzen Andreasen, centerleder på Job-, Aktivitets og Kompetencecentret (JAC) under Gentofte Kommune.

Sammen med ledelseskonsulent Alfred Josefsen - Gentofte-borger og tidligere Irma-direktør - har hun udgivet bogen 'Ledelse i virkeligheden: Fra ledersparring til konkrete resultater'.

"Alfred har givet mig og min ledergruppe ledersparring, og resultaterne har været rigtig stærke både på medarbejder- og borgerniveau. Vi er på JAC blevet meget skarpere til at arbejde med vores strategi, til at rekruttere og til at arbejde med vores virksomhedskultur. Det er nogle af de områder, som Alfred har givet os ledersparring på," siger Ann-Christina Matzen Andreasen.

Som Irma-topchef 1999-2012 stod Alfred Josefsen i spidsen for Irmas fremgang og forvandling til den virksomhed og ånd, der karakteriserer Irma og Irmas brand i dag.

Siden da har Alfred Josefsen i bøger, klummer og som oplægsholder og konsulent advokeret for sit syn på ledelse som en menneskelig proces med vægt på hjertelige relationer.

For kun i en tillidsfuld organisation kan passionerede ledere skabe passionerede medarbejdere til glæde for kunderne - i JAC's tilfælde borgere på social og handicapområdet.

Men hvordan skaber man passionerede medarbejdere?

"Det begynder med lederen som en rollemodel. Hvis lede-ren ikke er passioneret, er der heller ikke stor sandsynlighed for, at medarbejderne bliver passionerede. Det handler om at få den passion, lederen har i sig, til at vandre og smitte. Den passionerede leder skal bruge sig selv som model, eksempel og spejl. Derudover skal der være et godt formål, en mission og en mening med de ting, man beskæftiger sig med. Hvis du som leder og medarbejder kan leve dig ind i den mission og skærpe din indlevelse, kommer du også til at brænde stærkere for den," siger Alfred Josefsen.

Men det personlige lederskab fungerer kun, når det synliggøres:

"Du får ikke din passion til at smitte ved at skrive mails og give ordrer, men ved at være ude blandt dine medarbejdere. Du skal stimulere, inspirere og vise, kort sagt kommunikere på alle kanaler om, hvad I sammen vil og kæmper for," siger Alfred Josefsen.

På JAC kæmper Ann-Christina Matzen Andreasen, ledergruppen på seks personer og de i alt 100 medarbejdere for at give borgerne nye kompetencer gennem læring, så de får nogle nye muligheder i livet.

Hver dag servicerer JAC 400 borgere på social- og handicap-området.

To år i træk er JAC blevet kåret til en af Danmarks Bedste Arbejdspladser, og JAC er en af 12 offentlige virksomheder i Danmark, som Ledelseskommissionen nedsat af regeringen for at understøtte bedre ledelse i den offentlige sektor har udvalgt som case.

"Jeg havde i forvejen oplevelsen af, at vi var på et rigtig godt niveau, der havde givet flotte resultater, flotte tilsynsrapporter og lavt sygefravær. Men på trods af, at jeg har været leder i 12 år, så kom Alfred og fik os simpelthen op på niveau 2. Det var ikke fordi, vi ikke havde fat i at skabe værdi for borgeren, som det hele handler om. Men vi kom højere ved at flyve sammen med Alfred," siger Ann-Christina Matzen Andreasen.

JAC's sygefravær er faldet med 30 procent, og på et ellers højt følelsesbelastet arbejdsområde er de stressrelaterede sygemeldinger reduceret til minimale 0,01 procent.

Økonomien hænger sammen, og de sidste tre år har de faglige tilsynsrapporter om JAC's arbejde fået topkarakter.

Som et eksempel på, hvad JAC i dag gør anderledes end før ledersparringen med Alfred Josefsen, nævner Ann-Christina Matzen Andreasen 'tillidstrappen':

"Som Alfred har sagt: Hver eneste dag skal du betragte din arbejdsplads som en læringsbane for at øve dig på at give mere tillid til dine medarbejdere. På et tidspunkt havde vi også økonomisk krise på JAC. Jeg kunne gå to veje: Ned ad tillidstrappen, dvs. centralisere og styre økonomien benhårdt. Eller op ad tillidstrappen og vende det fuldstændig på hovedet og lægge hele budgettet ud til samtlige medarbejdere, så vi ikke var seks, men 100 mennesker til at administrere JAC's budget. Dét skridt skabte ikke bare stor arbejdsglæde og medejerskab blandt medarbejderne, men betød også, at vi brugte pengene tæt på borgerne mere fornuftigt."

Ifølge Ledelseskommissionens formand Allan Søgaard Larsen har 'Ledelse i virkeligheden' ikke så lidt at sige den offentlige sektor, dens ledere og politikerne, der administrerer den.

"Hvis alle offentlige ledere kaster sig frem på denne måde, vil Danmark blive et endnu bedre land at leve i," lyder hans skudsmål om bogen.

"Bogen er udkommet, fordi vi synes, at der er en historie her, som vi håber på, at andre vil kunne tage til sig og blive inspireret af," siger Alfred Josefsen.

FAKTA

Job-, Aktivitets- og Kompetencecenteret (JAC) under Gentofte Kommune tilbyder STU (særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse), kompetenceudvikling, aktivitets- og samværstilbud, støttet og beskyttet beskæftigelse, snoezelen samt ergo- og fysioterapi til mennesker med særlige behov.

Bogen 'Ledelse i virkeligheden: Fra ledersparring til konkrete resultater' kan købes på www.ledelseivirkeligheden.dk.

Synes du, at kommunen er der for dig?
 

KONTAKT OS