1. oktober 2020
Adgangen til skolerne under corona blev stoppet. Men selvom det bliver fortid, har nye erfaringer fra foråret forplantet sig, fortæller to skoleledere.
Adgangen til skolerne under corona blev stoppet. Men selvom det bliver fortid, har nye erfaringer fra foråret forplantet sig, fortæller to skoleledere.
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Skoleledere: Corona har været en inspirerende øjenåbner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skoleledere: Corona har været en inspirerende øjenåbner

Forårets coronastorm tvang skolerne i Gentofte til at tænke og handle hurtigt. De to skoleledere, Lasse Reichstein på Hellerup Skole og Niels Munch-Andersen på Maglegårdsskolen, fortæller her, hvilke corona-tiltag der fungerede så godt, at de ikke forsvinder med det normale skoleliv

Villabyerne - 06. august 2020 kl. 11:30
Af Kathrine Albrechtsen

Når elever på mandag den 10. august møder ind til årets første skoledag på Maglegårdsskolen, samles de traditionen tro i skolegården til tonerne af 'I Østen stiger solen op'.

arrow Læs også: Skolestart i skyggen af corona

Herefter vil skoleleder Niels Munch-Andersen indskærpe over for eleverne, at de stadig har corona-epidemien tæt på livet, og kravene om afstand, håndvask og afspritning fortsat er aktuelle.

For selvom den centrale beslutning fra myndighedernes side er, at elever og lærere kan vende tilbage til et normalt skoleliv, så lurer corona stadig som en truende skygge.

I foråret blev skolerne i Gentofte tvunget til at tænke og handle hurtigt. Bøtten blev vendt, og nye kreative løsninger til undervisning og socialt samvær kom til syne.

"Der er meget, som vi har lært af vores forår," fortæller Niels Munch-Andersen, skoleleder på Maglegårdsskolen, til Villabyerne og fortsætter:

"Vi udviklede en masse gode ting. Blandt andet eta­blerede vi en fleksibel indmødning på en hel time, som gjorde, at, især de børn, som har udfordringer, kunne starte dagen stille og roligt. Den ro smittede af på resten af dagen. Det initiativ fortsætter vi med, men med et mindre tidsspænd på en halv time."

Stop for curling-forældre

I indskolingen plejede forældre at komme bærende på skoletasken og følge deres barn helt ind i klasselokalet, hvor forældrene også puttede madpakken ind i køleskabet.

Det sagde Maglegårdsskolen farvel til i foråret. Børnene gik nu selv ind, og det viste sig, at det var de rigtige gode til, fortæller skolelederen, som derfor holder fast i den ordning.

I de små klasser på Maglegårdsskolen blev der også indført mindre hold med to voksne tilknyttet, hvilket hurtigt viste rigtig gode resultater.

"Der var mere ro, og selve undervisningen blev derfor mere fokuseret og koncentreret. Det vil vi så vidt muligt forsøge at finansiere og fortsætte med,"
Niels Munch-Andersen

"Der var mere ro, og selve undervisningen blev derfor mere fokuseret og koncentreret. Det vil vi så vidt muligt forsøge at finansiere og fortsætte med," fortæller Niels Munch-Andersen.

Maglegårdsskolen havde ingen smittede med corona. Og kun ganske få elever på resten af kommunens skoler.

"Folk har været raske, fordi vi har haft rene hænder. Og jeg tror, at vi kan holde fast i det. Med den læring i foråret er vi overbevist om, at motivationen for at holde corona og andre sygdomme væk er til stede," siger Niels Munch-Andersen.

Spørgeskema viste succes

Lasse Reichstein, skoleleder på Hellerup Skole, fik også skabt sig ny erfaring i foråret.

"Vi har lavet en række justeringer på skolen på baggrund af erfaringerne fra corona. På mandag er der ikke længere nødundervisning, men vi fastholder den høje hygiejne, håndvaske og hyppig rengøring. Og så vil vi også begrænse de store samlinger til højest at vare 10 minutter," siger han.

I et spørgeskema udfyldt af forældrene blev det også tydeligt, hvilke af de nye initiativer der har været en så stor succes, at de får lov at fortsætte.

Blandt andet svarede over 80 procent af forældrene, at det var en god idé at aflevere børnene til en lærer eller pædagog ude foran skolen, fortæller Lasse Reichstein. Bortset fra de dage, hvor forældrene i indskolingen kommer ind og er med i de første 20 minutter af undervisningen.

Fjernundervisningen gav i nogle læringssituationer også god mening. Eleverne fik mulighed for at stå på egne ben, hvilket for eksempel kom til udtryk i naturvidenskab, hvor eleverne hjemme fra køkkenet selv skulle finde materialer og lave forsøg.

Dobbeltgevinst

Idrætsorganisationerne Dansk Skoleidræt og Danmarks Idrætsforbund (DIF) har været ude og opfordre skolerne til at fastholde forårets initiativ med at være udenfor det meste af skoledagen.

Niels Munch-Andersen er enig med DIF i, at udendørsundervisning er en god idé.

"I foråret udviklede vi ting, som vi ikke brugte normalt. I dag (tirsdag, red.) har vi så vores første lærermøde, hvor vi skal drøfte, hvad vi gør for at holde fast i nogle af de erfaringer, som vi havde med udendørsundervisning. I foråret havde vi det fantastiske held at være begunstiget med et godt vejr. Og nu ser det ud til, at sommeren er ved at komme, hvilket gør, at man kan gøre en masse ting udenfor," siger han.

På Hellerup Skole kommer udendørsundervisningen også til at fortsætte, fortæller Lasse Reichstein, der har fået udvidet sine udearealer med 4.000 kvm på skolens østside ned mod vandet.

"Det skal vi udnytte. Vi var heldige med et fantastisk forår, og nu ser det gode vejr ud til at komme tilbage. Musikundervisningen kommer primært til at foregå udenfor på grund af afstandskravet, når man synger. Og vi vil også undervise i et større omfang udenfor i de øvrige fag," siger Lasse Reichstein.

Vejret er én faktor, en anden er, at skoler i dag er meget it-tunge og digitale i deres undervisning.

"Vi kommer ikke til at slæbe bærbar computere med ud hele tiden. Heller ikke, hvis det er nyt og svært stof, som kræver koncentration. Men hvis man kombinerer noget af undervisningen med bevægelse, er det kun en dobbeltgevinst. Og det er ikke kun dem, som er ude, der får gavn af det, også dem, som er tilbage på skolen, som får mere plads omkring sig," siger skolelederen.

At den enkelte elev får mere plads omkring sig, vil også komme til udtryk i frikvartererne, fortæller Lasse Reichstein, der vil begrænse kontakten mellem årgangene i skolegården ved at organisere og samle børnegrupperne fra de kommer, til de går.

"Men vi er ikke længere så bekymrede. Vi har nu prøvet det og er klar til at håndtere, hvad som helst. Vi er meget fortrøstningsfulde. Dog glæder vi os til at åbne op for FC og GFO, så vi fremover også kan give eleverne en ordentlig eftermiddag," siger Lasse Reichstein.

arrow Corona kan være med til at styrke undervisning i det fri
02. juli 2020 kl. 17:12 Opdateret: kl. 10:13
arrow 9. klasser på standby: "Mette, luk mig ud"
15. maj 2020 kl. 15:41 Opdateret: kl. 12:53
arrow Gentoftes skoler glæder sig til at få alle elever tilbage
15. maj 2020 kl. 07:49 Opdateret: kl. 12:46
Mener du, at det bliver mere forvirrende og besværligt at følge regeringens corona-retningslinjer?
 

KONTAKT OS