12. maj 2021
Fredag inden vinterferien mødtes 21 elever fra 7. klasse på på Hellerup Skole på Teams for at drøfte dilemmaer.
Fredag inden vinterferien mødtes 21 elever fra 7. klasse på på Hellerup Skole på Teams for at drøfte dilemmaer.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Midt i en coronatid: Unge løser andres dilemmaer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Midt i en coronatid: Unge løser andres dilemmaer

Hvilke tanker rumsterer de unge med under coronaen, og hvordan kan de løses? 7. klasse fra Hellerup Skole kom til undsætning med gode råd

Villabyerne - 24. februar 2021 kl. 09:31
Af Kathrine Albrechtsen

Strikketøjet ligger klar i Rosas skød. Det er dejligt til at få tiden til at gå, når man sidder foran skærmen, forklarer hun, som går i 7. klasse på Hellerup Skole.

arrow Læs også: Thomas afslørede først sin hemmelighed som 42-årig

Flere klassekammerater er blevet inspireret. Så på denne efterhånden normale skoledag, hvor 21 elever fra 7. klasse på Hellerup Skole logger ind på Teams, kommer flere strikkepinde til syne på skærmen.

Lige før jul blev alle klasser sendt hjem til fjernundervisning. Kun 0.- 4. klasse har siden været så heldige at komme retur den 8. februar.

Corona slider på de hjemsendte unge, der lider et stort afsavn efter deres gamle liv med venner, skole og sociale aktiviteter. Coronatilstanden kan afføde konflikter og dilemmaer.

Og det er netop dem, som eleverne fra Hellerup Skole i den næste halvanden time er sat til at løse. Sammen med Headspace, rådgivning for børn og unge, står Byens Hus for workshoppen. Ungekulturkonsulent i Byens Hus, Louise Steenholt Larsen, viser sig på skærmen.

"Glæder I jer til uge 7," spørger hun de første elever, som logger ind.

"Ja, altså, der er ikke så meget at lave, men det er dejligt, at vi slipper for Teams," siger Rosa.

Anonyme dilemmaer

Anonyme dilemmaer er blevet sendt ind til Headspace, som eleverne skal drøfte.

"Vi har fået det her dilemma," starter Louise Steenholt Larsen.

"Jeg er en dreng, som håber I kan hjælpe mig eller har nogle gode råd. Jeg går i 9. klasse, hvor jeg har en tæt vennegruppe på seks. Efter de nye regler, hvor kun fem må mødes, er jeg ikke længere en del af gruppen. De andre mødes uden mig, og jeg føler mig ensom. Jeg ses med min ven, som har fortalt, at han ses med de andre. Jeg synes, at det er vildt svært at tale med dem om det og lukker mig mere og mere inde i mig selv, skriver han."

Louise Steenholt Larsen forslår, at de starter med en afstemning, om de kan genkende sig selv i hans dilemma.

1) At føle sig alene og ensom, 2) Have svært ved at tale med vennerne, 3) Har følt sig udenfor.

Afstemningen er hurtigt overstået. Eleverne kan nikke genkendende til alle tre punkter.

I små virtuelle grupper skal eleverne nu drøfte drengens dilemma, men som en krølle på deres svar, skal de have forskellige kasketter på.

Grupperne skal svare, som var de enten 'Mette Frederiksen og regeringen', 'Forældre', 'Vennegruppen' eller 'En fortrolig'.

Og den anonyme dreng får mange gode råd. 'Mette Frederiksen-gruppen' anbefaler, at de prøver at ses på andre måder, for eksempel ved at spille sammen online. Eller splitte gruppen op i to.

"Så kan de gå nogle ture sammen eller stå på løbehjul," lyder rådene.

Også forældregruppen anbefaler, at de går ind og hjælper dem med at få gruppen delt op.

Vennegruppen ville spørge indtil, hvorfor han var ked af det.

"Og hvis han sagde, at han følte sig udenfor, så kunne vennegruppen foreslå, at de lavede en form for rotationssystem. Hvis der er en, som ikke kan, så kunne en anden komme ind," foreslår Hanne.

Fra den sidste gruppe er rådet til den anonyme dreng, at der kommer ikke til at ske noget, hvis han holder det for sig selv. Han bliver nødt til at sige til vennegruppen, at han føler sig udenfor og komme med en løsning.

"Han kunne gå med den fortrolige derhen, som en backup til at fortælle det til dem," lyder rådet.

Louise Steenholt Larsen er begejstret.

"Hvor er I gode. Vi skriver det ned og sender det videre til ham. Han kan helt sikkert bruge det til noget," siger hun.

Ved at blive sindssyg

Et andet dilemma handler om at være på Teams.

En pige, som går i 8. klasse, savner at gå i skole og er ved at blive sindssyg over at sidde så meget foran skærmen.

Nogle dage har hun bare brug for at slå kameraet fra, da hun ikke har lyst til, at alle kan se hende. Men hendes lærer siger, at hun skal kunne se alle eleverne, ellers får man fravær. Pigen synes også, at de får mange opgaver for og er stresset over at nå dem.

Louise Steenholt Larsen opridser konflikten til en ny afstemning.

1) Hun savner at gå i rigtig skole, 2) Hun er mega træt over at være på skærmen, 3) Presset over lektier.

Topscoren her er savnet efter at gå rigtig skole.

Eleverne voterer igen dilemmaet ude i grupperne. 'Mette Frederiksen'-gruppen mener, at der skal laves en undersøgelse af, hvor mange elever, der har det på den her måde, og handle ud fra det. 'Lærer-gruppen' mener, at man skal snakke med sine elever og få nogle separate aftaler mellem lærer og elever, hvis en har brug for en skærmfri dag. 'Venne-gruppen' foreslår, at man skriver til læreren og forklarer, hvor presset man er over lektierne og kravet om kameraet.

"Hvis læreren vil sikre sig, at man er på, kan hun skrive jævnlige spørgsmål," lyder et råd.

Fra 'Forældregruppen' vil man gøre det mere hyggeligt at sidde foran skærmen.

Rosa, som strikker løs, har begge forældre derhjemme.

"Min far kommer med te til mig, mens jeg er på Teams, mens min mor laver frokost. Hvis man ikke er det i forvejen, så er det en mulighed for at komme tættere på sin familie. Der er god mulighed for at sige ja til noget, som ens forælder spørger om, som man ellers plejer at sige nej til. For eksempel at handle ind og lave mad sammen med sine forældre," siger hun.

Få øjnene op for problemer

Louise Steenholt Larsen havde i uge 7 seks klasser igennem workshoppen og fortsætter igen i uge 9.

I slutningen af workshoppen kan eleverne også drøfte dagen og deres egne dilemmaer.

"De synes både, at det var fedt at kunne hjælpe andre unge og give gode råd til hinanden. Der er stor forskel på, hvordan de havde det i klasserne, men de fik øjnene op for, hvordan de kan hjælpe hinanden og blive bedre til at bede om hjælp," siger hun efterfølgende til Villabyerne

arrow Ensomhed plager de unge: Virtuelle fællesskaber er et lys i mørket
11. februar 2021 kl. 13:47 Opdateret: kl. 17:49
arrow Syv unge slipper magien løs i et savnet fællesskab
28. november 2020 kl. 17:46 Opdateret: kl. 11:48
Selvom Danmark har skrottet vaccinerne fra AstraZeneca og Johnson & Johnson, arbejdes der på en model, så man frivilligt kan vælge dem. Kunne du finde på det?
 

KONTAKT OS