6. december 2020
Bjarne Steen Jensen ved corona-hjemmekontoret i stuen i Charlottenlund. I ?Nine of Mine? deler han ud af modeller, der kan hjælpe lederen i det daglige arbejde med rekruttering, performance og proces. Foto: Peter Klar
gallery icon

Se billedserie

Bjarne Steen Jensen ved corona-hjemmekontoret i stuen i Charlottenlund. I ?Nine of Mine? deler han ud af modeller, der kan hjælpe lederen i det daglige arbejde med rekruttering, performance og proces. Foto: Peter Klar
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Hvad topdirektøren gerne ville have vidst

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvad topdirektøren gerne ville have vidst

Unilever Danmarks direktør, Bjarne Steen Jensen fra Charlottenlund, deler i sin nye bog 'Nine of Mine' ud af modeller og værktøjer, der har tjent ham som topleder

Villabyerne - 21. november 2020 kl. 10:50
Af Peter Klar

Direktør for Unilever Danmark, Bjarne Steen Jensen fra Charlottenlund, har skrevet den værktøjsbog, han selv manglede, da han for 25 år siden begyndte sin ledelseskarriere.

"Hvert år møder jeg nye medarbejdere, der kommer lige fra handelshøjskolen. Lige som jeg selv var som ung, er de velforsynede med modeller og teori om en virksomheds strategiske arbejde. Men de fleste job består i at drifte en forretning. For mange er det en aha-oplevelse, at i business skal der leveres hver måned. Samtidig drives mange ting relativt kortsigtet. Jeg har oplevet mange nye folk tvivle på, om de havde den rigtige værktøjskasse med sig. De har brug for at kombinere deres teoretiske ballast med mere operationelle værktøjer, hvis de skal godt fra land," siger Bjarne Steen Jensen.

'Nine of mine' i overskrifter
1. Faktor 18

Handler om at spotte talenter til forfremmelse til toplederroller. Det er et værktøj til at vurdere talentets rækkevidde med fokus på, hvordan IQ, EQ (emotionel/social intelligens) og flid sammen er afgørende for succes.

2. Dead Man Walking
Model, der har til formål at undgå det vakuum, at en medarbejder, der er opgivet og samtidigt ikke afviklet, agerer demotiveret i virksomheden til skade for sig selv og virksomheden.

3. Min Karpman
Model, der handler om at styre uden om de fælder, der skabes, når konflikter og kriser opstår, og i stedet styre mod alternativet med værktøjer og derved skabe en vindersituation.

4. Traffic Light Land
Navigeringsværktøj til agilt og struktureret at vurdere, om der leveres på de givne målsætninger. Modellen har fokus på klarhed i definitioner og disciplin.

5. Future Now
Har til formål at dreje fokus fra fortiden til fremtiden. Rummer værktøjer til at arbejde mere fremtidsfokuseret og derved styre energien derhen, hvor påvirkningsmuligheden er størst.

6. Peripheral
Modellens altoverskyggende tema er gennemsnit, men nøglen i modellen handler om det modsatte, idet modellen arbejder med tallene i periferien for i sidste ende at styrke gennemsnittet.

7. Timeglasset
Model, der beskæftiger sig med, hvordan man navigerer igennem kompleksitet med fokus på altid at ramme løsningen krystalklart og enkelt.

8. Blue Tape
Model med værktøjer til at undgå unødigt bureaukrati i erhvervslivet, fordi minimering af bureaukrati ofte skaber agilitet, mens det omvendt kan skabe bureaukratiske fælder, når virksomheder vokser.

9. Progress Ladder
Modellens formål er at skabe fremskridt i virksomhedens problemløsninger ved at skabe den agilitet, der er nødvendig for at løse dagligdagens mange mindre problemer, inden de bliver større.

Dem giver han fra sig i bogen 'Nine of Mine', hvor han gennemgår sin personlige aftapning og bearbejdning af ni agile ledelsesmodeller, der kan give direktører indsigt i, hvordan de anskuer deres forretning, og hvordan arbejdet med rekruttering, performance og proces brydes ned på daglig basis.

Lokalt lederskab

Bjarne Steen Jensen har næsten tre årtiers ledererfaring fra internationale virksomheder inden for forbrugsvarer som Gillette, Colgate, Carlsberg, JDE og nu Unilever, hvor han har stået i spidsen for en turn-around, der igen har gjort den globale dagligvaregigants forretning i Danmark sund.

I Danmark markedsfører Unilever mange kendte dagligvare-brands - fra Bamseline, Biotex, Neutral, Omo og Zendium til Hellmann's, Knorr, Maille, Magnum og Pukka.

"Man tror, at store internationale selskaber pr. automatik har styr på det hele. Men selv om de har styr på deres grundelementer, har de brug for lokalt lederskab ude i driften. Der kan være lokale og kulturelle forhold, der gør sig gældende, og så er det den lokale leder, der skal kitte tingene sammen. Det er i høj grad en operationel opgave. De store virksomheder, jeg har været i, har haft ganske godt styr på strategien og næste års plan. I driften er man som leder derimod mere overladt til sig selv, og det er ikke altid, at den værktøjskasse, man får udleveret til at løse opgaven, er komplet, synes jeg."

Bjarne på rette hylde

Bjarne Steen Jensen og dagligvarer passer godt sammen.

"Jeg er relativt analytisk anlagt, og der er mange data i den her branche, som det er spændende at læse, analysere og konkludere noget på. Den, der kan gøre det bedst og hurtigst, kan være den, der vinder. Det er samtidig en af de største brancher, der findes, og det betyder, at selv i nuancerne kan det hurtigt blive til penge, hvis du formår at gøre en forskel. Det kan desværre også gå den anden vej, så hvis du træder lidt ved siden af, ryger der relativt mange penge ud af kassen."

Hvor meget fylder modellerne i din hverdag? Ligger de i dig ubevidst, eller tager du dem frem en efter en og bruger dem metodisk?

"Når jeg er i en corporate virksomhed, er der kun til en vis grad plads til mine egne modeller. Jeg kan jo ikke komme og lave om på det hele. Men der, hvor jeg ser et lille råderum, kan jeg bruge de her modeller. Flere af dem er i praktisk brug hver eneste uge og måned i mit arbejde. De ni modeller i bogen er dem, som jeg synes fungerer bedst."

Klon ikke dig selv i alle

Forventer du, at dine medarbejdere agerer lige så metodisk og bevidst, som du selv gør?

"Nej. Det er et faremoment. Jeg har tidligere været i en virksomhed, hvor vi ikke fandt nye løsninger, kun de samme løsninger hele tiden. Jeg var frustreret og påpegede den manglende kreativitet i mit team over for mine egne ledere. Men jeg fik at vide, at jeg var min egen værste fjende. Når jeg selv var analytisk anlagt, stillede jeg analytiske krav. Det betød, at mange af mine medarbejdere holdt op med at komme med intuitive bud. Det hele blev meget objektivt. Jeg havde selv dræbt kreativiteten. Det gjorde mig bevidst om vigtigheden af at have kreative mennesker ombord. Nogle af mine direktører i Unilever er på mange måder mine diametrale modsætninger, men vi fungerer supergodt sammen, fordi de kan meget, jeg ikke selv kan. Og forhåbentlig omvendt. Sådan noget lærer man med erfaringen gennem karrieren. Som ung leder skal man være bevidst om ikke at klone sig selv i alle mennesker."

Rigiditet med ædelt formål

Modellerne i 'Nine of Mine' er - lige som Bjarne Steen Jensen selv, mærker man - handlings- og resultatorienterede.

"Jeg har brugt af mine egne små værktøjer i processen med at lave en turn-around i Unilever. Især i forhold til at kunne gøre tingene krystalklare for mine medarbejdere. Med så mange brands og kategorier, som Unilever har og opererer i, er det vigtigt, at man er helt klar på, hvad der er en succes, og hvad der ikke er, når man kommunikerer på kryds og tværs internt," siger Bjarne Steen Jensen om sin model Traffic Light Land, hvor røde, gule og grønne trafiklys ved hvert eneste vigtige kryds i virksomheden understøtter, at lederen agilt og struktureret kan vurdere, om der leveres på de målsætninger, der er sat.

"Hvis vi skal have agilitet, skal vi hurtigt kunne få afklaret, om noget er en succes. Modellen handler mere om at få agilitet i båden end blot at skabe en revisionsprotokol. Der er et formål med den. Sæt forventninger, der passer til din forretning, og når det blinker rødt, stopper du op og finder ud af, hvad du skal gøre anderledes. Selv om det foregår lidt rigidt, synes jeg, at det har et ædelt formål."

Det er frivilligt og gratis for den enkelte, når Danmark - formentlig snart - begynder at vaccinere befolkningen mod covid-19. Vil du vælge at blive vaccineret?
 

KONTAKT OS