28. marts 2020
Højhjuleren er en ud af 5-6 stykker i Danmark fra Standard Highwheels i Tomelilla i Sverige. Foto: Gry Brøndum
gallery icon

Se billedserie

Højhjuleren er en ud af 5-6 stykker i Danmark fra Standard Highwheels i Tomelilla i Sverige. Foto: Gry Brøndum
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Højt hævet over Gentoftegade: Paul kører på væltepeter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Højt hævet over Gentoftegade: Paul kører på væltepeter

En mand i trafikken rager på mystisk vis op over bilerne på Gentoftegade på vej ned mod krydset ved Søgårdsvej fredag ved middagstid. Det går langsomt fremad, så bilerne må holde tilbage for ham. Det ser næsten ud, som om han flyver. Men han er faktisk godt kørende

Villabyerne - 27. februar 2020 kl. 18:01
Af Gry Brøndum
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Pensionist Paul Mikkelsen kører hver dag 13 kilometer på sin væltepeter. Han har købt veterancyklen med det store hjul sidste sommer i Tomelilla i Sverige for den nette sum af 12.000 kroner, og cykelbyggeren havde på det tidspunkt ifølge Paul Mikkelsen solgt omkring 5-6 cykler til danskere.

Og én af de her Victoriatids-cykler, hvis design kom frem i 1870'erne, kører altså til dagligt rundt i Gentofte med tidligere postmedarbejder Paul Mikkelsen fra Vangede i sadlen, når han har svunget sig derop, hvilket ikke er helt let.

arrow Læs også: Kulturkalenderen: Prøv kræfter med prikmønstre eller croquis
Som at køre rolls royce

Det er særligt køreglæden og kontakten til folk, der gør væltepeteren sjov, fortæller den veltrænede 68-årige, som Villabyerne spottede i trafikken og fulgte efter ned til Gentofte Sø:

"Det gælder om at holde sig fysisk og mentalt i gang," siger Paul Mikkelsen om den daglige distance på den høje cykel. Folk stopper op, mens vi står og snakker og hilser og ler ved synet af cyklen med det store forhjul på 50 tommer og det lillebitte baghjul, der følger med:

"Jeg kan hurtigt få fart på, men det vigtigste er, at jeg har et skønt overblik heroppe," fortæller Paul Mikkelsen, der betegner sit skift fra almindelig cykel til veteran-velocipeden som et skift fra en Folkevogn til en Rolls Royce.

Ingen styrt

På spørgsmålet, om han ikke er bange for at vælte, smiler Paul Mikkelsen:

"Der er jo risiko ved alle aktiviteter, så det afhænger af rytteren, og jeg har ikke prøvet at styrte," siger han: "Men det kræver særlig opmærksomhed hele tiden. For eksempel en dag som i dag, hvor det blæser. Så kan det være farligt at køre om hjørner, hvor der pludselig kommer et ordentligt vindpust, for når jeg sidder i sadlen, kan jeg ikke nå ned til jorden," siger Paul Mikkelsen, inden han suser videre langs søen.

Svensk race

I Sverige, hvor cyklen blev bygget, er der årligt cykelløb for 'velocipeder' eller 'standard highwheels'.

Men foreløbig er Paul Mikkelsens planer ikke et race, men en cykeltur i sommerlandet med sin kone på Bornholm eller i Skagen... når blot det ikke stormer for meget.


KONTAKT OS