30. maj 2020
Martin Lasalle har hovedrollen i Luc Bressons film ?Lommetyven? fra 1959, som er en slags pendant til 50?ernes populære kupfilm. Pressefoto
Martin Lasalle har hovedrollen i Luc Bressons film ?Lommetyven? fra 1959, som er en slags pendant til 50?ernes populære kupfilm. Pressefoto
Foto: 1996-98 AccuSoft Inc., All rights reserved
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Filmstriben anbefaler: Lommetyv helt uden følelser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Filmstriben anbefaler: Lommetyv helt uden følelser

Ugens anbefaling fra Filmstriben er Robert Bressons 'Lommetyven' fra 1959

Villabyerne - 28. marts 2020 kl. 09:03
Af Mattias Blicher, cand.mag. på Vangede Bibliotek
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk
arrow Læs også: Filmstriben anbefaler: Charmerende komedie om de syngende fiskere

På en væddeløbsbane stjæler Michel en pung, men bliver anholdt på vej væk. Politiet mangler beviser og frafalder sigtelsen.

Michell begynder at koordinere sine tyverier med andre lommetyve.

Hans mor er døende, men Michel har ikke lyst til at besøge hende. Vennen Jacques inviterer Michel med til et karneval sammen med deres fælles veninde, Jeanne.

Michel forlader dem pludseligt og stjæler et armbåndsur på vej hjem. Michels mor dør, og han tager til begravelsen sammen med Jeanne.

Politiet besøger ham efterfølgende for at udspørge ham om penge, som moren havde fået stjålet, inden hun døde.

Da Michels medsammensvorne lommetyve anholdes, tager han til London, men vender tilbage til Paris efter et par år. Tilbage på væddeløbsbanen begynder han at stjæle igen, men bliver denne gang anholdt og sat i fængsel.

Det er i al sin enkelhed handlingen i Robert Bressons 'Lommetyven' fra 1959. Af en film om kriminalitet at være er den påfaldende afdæmpet. Ja, nærmest tilbageholdende.

Der er ingen dramatiske flugtscener. Ingen egentlig suspense-fyldte tyverier. Ingen brutal vold, dyb sorg eller stor romantik.

Udtryksløst skuespil

Michel spilles af Martin Lasalle, der med sit forglemmelige udseende falder i ét med mængden. Og selve skuespillet er udtryksløst og monotont.

Bresson ønskede ikke optrædener foran kameraet.

I en 'Dødsdømt flygter' fra 1956 bad Bresson sin hovedrolleindehaver om at gentage den samme scene over 50 gange for at fjerne al følelse og forstillelse. Tilbage var kun fysisk bevægelse.

Mange af scenerne i 'Lommetyven' foregår på befolkede steder i Paris, og Bresson kunne derfor ikke på samme måde tømme skuespillet for udtryk med gentagelser. Men de mere kaotiske optageforhold gav andre muligheder.

I en scene på Gare de Lyon, en af Paris' seks store banegårde, bliver nærbilleder af hænder, lommer, punge og ansigter klippet sammen til en ballet af billeder, der næsten på dokumentarisk facon viser lommetyveriet som et avanceret håndværk.

Hvordan en tyv distraherer, en anden tager pungen og afleverer den til en tredje tyv. Tyvene arbejder som én person. Som én fælles hjerne.

På sin egen særegne måde er skildringen af lommetyveriet en slags pendant til kupfilmen, der med film som John Hustons 'Asfaltjunglen', Stanley Kubricks 'Det store gangsterkup' og Jean-Pierre Melvilles 'Bob le flambeur' blev populære hos publikum og kritikere i 1950'erne.

Jean Pelegri, der spiller politikommissæren i 'Lommetyven', har om Bresson udtalt: "Han ved, hvad han vil have, men han ved ikke hvorfor."

Hvorfor stjæler Michel?

Og netop dette "hvorfor" trænger sig konstant på undervejs i 'Lommetyven'.

Hvorfor stjæler Michel? Jagter han øjeblikkets rus? Ser han sig selv som hævet over resten af samfundet? Ønsker han i virkeligheden at blive fanget?

Helt sikkert er det, at Michel ikke er tvunget til at stjæle. Det er et bevidst valg.

Bresson er ikke en filmskaber, der falder i alles smag med sin asketiske filmæstetik og sparsomme brug af underlægningsmusik. Han var en kompromisløs instruktør af den intellektuelle og filoso­fiske salgs.

"De vigtigste ideer i en film er dem, der er mest skjult," har Bresson selv forklaret.

Og det er en meget god opskrift på, hvordan 'Lommetyven' skal ses. Man skal være opmærksom, nærværende og tålmodig, og hvis man er det, har man en stor filmoplevelse i vente.

arrow Filmstriben anbefaler: Maria, malerierne og Gestapo
19. marts 2020 kl. 18:13 Opdateret: kl. 16:42
arrow Filmstriben anbefaler: Kærlighed kender ingen grænser
15. marts 2020 kl. 09:06 Opdateret: kl. 15:42
arrow FILMSTRIBEN: Psykologisk sydkoreansk "slow-burner"
07. marts 2020 kl. 15:00 Opdateret: kl. 10:08
Alle personer over 18 år har nu muligheden for at bestille en test for coronavirus, selv om de ikke har symptomer. Er det noget du vil benytte dig af?
 

KONTAKT OS