19. oktober 2021
Det gode liv uge 40 2 CGC.JPG
gallery icon

Se billedserie

facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Det gode liv: Når det ikke er lysten, der driver værket

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det gode liv: Når det ikke er lysten, der driver værket
Villabyerne - 12. oktober 2021 kl. 17:12
Af Camilla Grønnegaard Christoffersen, indehaver af Sundhedsværkstedet

Alle kender det. Trangen til at droppe træning og blive liggende på sofaen. Man GIDER ikke træne. Den indre stemme dikterer højt og tydeligt sofa, det er så fristende, men det er også forkert.

Ordet "gide" er oftest forbundet med at være lad, sløv, uoplagt og måske endda doven. Og præcis sådan lyder den indre stemme, når den med stor alvor fortæller, at træning IKKE er noget, kroppen har lyst til.

I stedet anbefaler stemmen en hel række andre og langt mere komfortable alternativer; såsom at spise en lækker snack, tage en lur på sofaen eller bare slappe af. Faktisk kan det lyde som noget af det mest rigtige, du har hørt i længere tid. Netop der er det godt at vide, hvad der reelt er det rigtige. Træning giver som hovedregel overskud og velvære.

Hvornår er det så, at stemmen skal tie stille og overdøves med fakta, og hvornår skal stemmen give plads til, at man ikke skal træne?

Det kan være en overvindelse at komme afsted til træning. Det gælder for alle. Jeg kender stemmen fra mig selv, også selvom jeg træner aktivt fem gange om ugen og har gjort det i mange år, og jeg ved både teoretisk og praktisk, at træning altid giver mere tilbage. Så skulle man ligesom tro, at vanen sad på rygraden og jeg aldrig hørte stemmen diktere sofa. Men nej, sådan er det bestemt ikke.

Jeg tænker med jævne mellemrum, at jeg ikke orker den træning. Ikke mindst nu, hvor vi er godt på vej ind i efteråret med mere regn, blæst og det hver dag bliver lidt mørkere.

Men jeg har lært mig selv, at når stemmen dukker op, giver jeg et mentalt skulderklap og siger: Ja, jeg forstår så godt, at det er fristende at blive hjemme, men husk lige, at du stort set altid kommer hjem med et større fysisk og mentalt overskud efter en træning ude i det fri.

Du er glad, maden smager bedre, det giver en god kropslig fornemmelse, fysisk træthed og overskud til at få gjort ting, du ellers ville have udskudt. Konklusionen er, at det er svært at være utilfreds!

Spørgsmålet er, hvorfor man ender i de lange mentale forhandlinger, når man egentlig godt ved, at træning kun gør godt?

Principielt er vi dovne fra naturens side. Kroppen vil gerne spare på ressourcerne og nøjes med at bruge den mest nødvendige energi. Derudover bliver vi trætte i løbet af en dag, nogen har måske ikke sovet nok, har vi haft en stressende dag, er sultne eller tørstige, og så bliver det helt naturligt, at kroppen umiddelbart efterspørger hvile i stedet for aktivitet.

Overdøv stemmen

Tænk positivt: Når du mærker sofaen trække mere end træningsskoene, så brug positive associationer. Tænk på alt det gode, du får ud af træningen.

Det er individuelt, hvad der er væsentligst eller fylder mest - men du ved det selv, og det handler om at trække din gevinst helt frem i tankerne. afsted. Tænk på følelsen, når du kommer hjem fra træning.

Sænk ambitionsniveauet: Hvis du er meget uoplagt og træning forekommer helt uoverskueligt, så tillad dig selv at gå en tur i stedet for at skulle gennemføre 5 km løb i høj fart. Det kan jo være, at der kommer overskud til at løbe, når først du er kommet afsted.

Sæt ind på kontoen: Tænk træning, som at sætte plus ind på kontoen. Du gør noget godt for sig selv, og det opbygger din konto for velvære her og nu. Du får mange positive renter. Det kan også være, at du giver dig selv små belønninger efter endt træning.

Træn med andre. Det er noget sværere at aflyse en aftale når der står andre og venter på dig. De har måske også ydet en indsats for at kunne nå jeres aftale.

Hvornår skal man vælge hvile i stedet for træning?

Du skal lytte til stemmen, hvis du oplever symptomer på stress, som påvirker dine ressourcer negativt, og du er i svær ubalance med dig selv.

I perioder med langvarige ubalancer vil kroppen være i konstant beredskab og niveauet af hormonerne adrenalin og kortisol være højt. Når kroppen er i den tilstand, kan det medføre, at man ikke mærker eller overhører basale behov som mad og hvile. Et underskud af søvn og dårlig ernæring og evt. manglende overskud til motion kan forstærke den belastning af kroppen, som allerede finder sted.

Symptomerne på langvarig stress er mange, men mange oplever, at hukommelsen påvirkes negativt, lysten til sex daler og immunforsvaret svækkes. Længerevarende perioder med stress kan også være årsag til depression og hjerte-kar-sygdomme.

Oplever du ovenstående symptomer, skal du i stedet skabe gode åndehuller, hvor sindet kan falde til ro. Din krop har brug for ro og ikke hård motion, som vil stresse kroppen yderligere. Det kan anbefales at gå nogle lange ture i stedet.

Du skal naturligvis heller ikke træne, hvis du er syg. Der kan godt trænes med en mindre hovedpine eller forkølelse, men generelt bør man blive hjemme og få det bedre, både for ens egen skyld, men også af hensyn til andre.

Når det er sagt, så er efteråret en fantastisk smuk årstid. Naturen byder på et væld af farver, og det er bare skønt at komme ud og opleve de farver, mærke den friske luft, de mange dufte og give kroppen den motion, der gør, at man bagefter har det så meget bedre fysisk som mentalt. Jeg håber, vi ses derude.

God efterårstræning!

Rejser du til udlandet i år?
 

KONTAKT OS