26. september 2021
"Det har længe været sådan i Danmark, at en fedtfattig diæt høj på fuldkorn er bedst til vægttab og sund livsstil og kan bruges til alle. Budskabet har været, at du bare skal spare på sovsen og colaen og så ellers tage dig sammen og løbe en tur," skriver Alice Apel Hartvig i denne uges udgave af klummen Det Gode Liv.
"Det har længe været sådan i Danmark, at en fedtfattig diæt høj på fuldkorn er bedst til vægttab og sund livsstil og kan bruges til alle. Budskabet har været, at du bare skal spare på sovsen og colaen og så ellers tage dig sammen og løbe en tur," skriver Alice Apel Hartvig i denne uges udgave af klummen Det Gode Liv.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DET GODE LIV: Hvordan bliver du bedst mæt ?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DET GODE LIV: Hvordan bliver du bedst mæt ?

Med den nyeste forskning fra Københavns Universitet er det blevet lettere at undersøge hvilken mad, der mætter os bedst. Det er ikke ens for os alle, og derfor dykker vi denne gang ned i madens sammensætning

Opdateret 04. juni 2020 kl. 01:11
Villabyerne - 05. april 2019 kl. 13:01

Af Aut. Klinisk diætist Alice Apel Hartvig. Medejer af Livsstilsklinikken Frk Skrump

One diet fits all?

Det har længe været sådan i Danmark, at en fedtfattig diæt høj på fuldkorn er bedst til vægttab og sund livsstil og kan bruges til alle. Budskabet har været, at du bare skal spare på sovsen og colaen og så ellers tage dig sammen og løbe en tur.

For de fleste vil det virke i starten, men så vil mange alligevel møde noget modstand. Enten med en vægt, der går i stå eller en knurrende sult. Med den nye forskning fra Københavns Universitet er det blevet klart, at der ikke bare er én diæt til alle, det er mere kompliceret, og vi skal behandle med personlig ernæring for at få gode resultater.

Mens du spiser din mad, opsamler hjernen en masse mæthedssignaler fra din krop. Når den mærker, at det er nok, beder den dig om at stoppe med at spise. Du får mæthedsignaler til hjernen fra din mavesæk, tolvfingertarm, lever, fedtvæv, tyndtarm og bugspytkirtel.

Systemet virker rigtig godt på nogle og mindre godt på andre. Det kommer nemlig an på, hvor godt kroppen reagerer på hormonet insulin, som udskilles fra bugspytkirtlen efter et måltid.

Det betyder, at nogle bliver meget hurtig mæt på kosten med lav fedt og meget fuldkorn, mens andre tager lang tid om at få mæthedssignalet frem til hjernen, og derfor kan nå at spise for meget.

Man kan inddele os i tre overordnede typer. Type A er dem, hvor mæthedssignalerne fungerer rigtig godt og hurtigt giver hjernen besked. Type B er blevet lidt 'rusten', og Type C er helt 'sløve' i signalerne.

Når man er type B og C, bliver man simpelthen dårligere mæt på en fedtfattig kost og derfor vil vægttabet blive meget svært, nærmest umuligt på den kost, man ellers troede virkede så fint.

Du finder ud af hvilken type du er, ved at få målt dit faste glukose. Du kan købe et måleapparat til mellem 75 og 150 kr. eller du kan spørge om din læge vil tjekke det. Du skal helst have 2-3 målinger at dømme efter. Du skal helst have været fastende fra kl. 20 om aftenen og frem til du måler det, når du vågner.

Type A under 5,6

Type B mellem 5,6 og 6,9

Type C over 6,9 (Du skal kontakte din læge, hvis du måler et fast glukose over 6,9).

Type A vil altså fungere godt på en kost med meget kulhydrat - helst det grove som rugbrød, men også frugt, gryn, kartofler, ris og pasta vil gøre en type A mæt og tilfreds. Skal type A tabe sig, skal der selvfølgelig fokus på at spise fedtfattigt, med meget grønt og nok protein.

Type B fungerer bedst på en blandet kost. En slags 3-deling mellem protein, fedt og kulhydrat. Det betyder i praksis, at der skrues lidt op for det sunde fedt og lidt ned for mængden af kulhydrat. Denne sammensætning vil give type B mæthed og ofte vægttab, især omkring maven, hvor fedtet har det med at samle sig, når man er type B.

Type C fungerer rigtig godt på sundt fedt, protein og grønt. De har meget svært ved at omsætte stivelse og sukker, så de får mest mæthed og ro ved at begrænse det.

Ja, når type B og C begynder at spise efter den type de er, så vil de kunne måle et lavere fast glukose måske allerede efter få dage. Men det betyder ikke, at de så skal spise som en type A. Min erfaring fra klinikken er, at man som type B skal blive ved med at spise B-mad, også selvom man bliver en A'er, og at type C, skal gå over på B-mad, når de bliver målt som type B.

Fakta

    Vil du lære mere om den nye forskning i personlig ernæring, kan jeg anbefale dig bogen 'Spis dig slank - efter dit blodsukker' af Arne Astrup & Christian Bitz.

    I vores klinik i Hellerup holder vi løbende workshops sammen med Arne Astrup, hvor du kan få målt dit blodsukker, høre foredrag om forskningen og få kostplaner til den type, du er. Tjek www.frkskrump.dk

Chiagrød

1 person

Det skal du bruge:

    Type A: 200 g skyr 0,0 % med 1 dl. skummetmælk og 1-2 spsk. chiafrø. 1 stk. frugt og 20 g müsli.

    Type B: 200 g græsk yoghurt 2 % med 1 dl. letmælk og 1-2 spsk. chiafrø. 10 g syltetøj el. 50 g bær og 10 g müsli

    Type C: 200 g græsk yoghurt 10 % med 1 dl. letmælk og 1-2 spsk. chiafrø. 50 g bær og 20 nødder

Sådan gør du:

    Rør yoghurt med mælk og tilsæt chiafrø dagen før. Stil det på køl til næste morgen.

    Top med den topping, der passer til din type, og så er den klar til servering.

Opskrift: Frk Skrump

Fakta

    Vil du lære mere om den nye forskning i personlig ernæring, kan jeg anbefale dig bogen 'Spis dig slank - efter dit blodsukker' af Arne Astrup & Christian Bitz.

    I vores klinik i Hellerup holder vi løbende workshops sammen med Arne Astrup, hvor du kan få målt dit blodsukker, høre foredrag om forskningen og få kostplaner til den type, du er. Tjek www.frkskrump.dk

Chiagrød

1 person

Det skal du bruge:

    Type A: 200 g skyr 0,0 % med 1 dl. skummetmælk og 1-2 spsk. chiafrø. 1 stk. frugt og 20 g müsli.

    Type B: 200 g græsk yoghurt 2 % med 1 dl. letmælk og 1-2 spsk. chiafrø. 10 g syltetøj el. 50 g bær og 10 g müsli

    Type C: 200 g græsk yoghurt 10 % med 1 dl. letmælk og 1-2 spsk. chiafrø. 50 g bær og 20 nødder

Sådan gør du:

    Rør yoghurt med mælk og tilsæt chiafrø dagen før. Stil det på køl til næste morgen.

    Top med den topping, der passer til din type, og så er den klar til servering.

Opskrift: Frk Skrump

Slanke type A'er kan faktisk med fordel spise type B-mad, da den med sine sunde fedtstoffer og sammensætning er anti-inflammatorisk.

Stemmer du til kommunalvalget i år?
 

KONTAKT OS